Publicerat: 2014-01-25 Klockan: 20:24:02

12 years a slave

12 years a slave, 2013. regi steve mcqueen.
 
se den. solomon är en fri man med egen familj, boende och jobb. fri under den period då slaveriet existerade i usa. under en resa kidnappas han och säljs som slav. därifrån är det. 12 år som slav. fråntagen sin identited tvingas han leva under de hemska förhållanden som de flesta slavar tvingades till. som ett boskapsdjur.
 
jag blir så ledsen. det är en vacker film om det hemska. gripande och lågmäld.
 
jag kommer att tänka på debatten om negerboll. att en del människor fortfarande är så trångsynta och lata att de envisas med att säga negerboll. jösses säger jag bara. efter att ha sett denna film borde ingen någonsin kunna säga det ordet igen utan att bli idiotförklarad. om man envisas att säga ett sådant pass laddad ord/öknamn för att det "alltid har hetat så" borde man se denna film. om man fortfarande säger det ordet efter det ifrågasätter jag den människans medmänsklighet. punkt slut.
 
betyg 5 av 5.
 
imdb - 8.5 av 10.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0