Publicerat: 2013-01-14 Klockan: 20:22:00

skiktröntgen

noah har genom sina få år gjort många olika röntgenundersökningar. vanlig slätröntgen men också flera skiktröntgen i form av magnetröntgen eller datorromografiundersökningar.
 
att dessa har en större strålningsgrad är inget okänt. de ger upp till 100 gånger högre stråldos än en vanlig röntgen.
 
nu har en brittisk studie som gjordes i somras blivit känd och det står om den i var och varenda tidning nu. barn som skiktröntgas före 10 års ålder löper ökad risk att få hjärntumör och leukemi inom 10 år efter undersökningen.
 
åt helvete!
 
det har jag väl förstått. att den ökade risken måste innebära något med cancer att göra. men det känns åt helvete att läsa det svart på vitt. barn är mer strålningskänsliga än vuxna. känns inte helt hundra att noah har gjort otaliga röntgenundersökningar innan 2 års ålder.
 
om 2 veckor är det dags igen. datortomografi....
 
jag ifrågasatte alla röntgenundersökningar när noah var nyfödd och inlagd på alb. men som läkarna sa så är nyttan större än risken i noahs fall och visst är det så. men nyttan tar ändå inte bort risken för dessa undersökningar.
 
noah kommer göra dessa undersökningar under hela sin uppväxt. vilket innebär att hans ökade risk för hjärntumör och leukemi finns upp till 20 års ålder. känns inget vidare.

 det står att 200 barn per år får cancer i sverige som en följd av dessa undersökningar. ja men det är ju ingen stor siffra tänker ni. nej men om man tänker att risken att födas med vacterl ligger på ca 15 barn per år så förstår ni tankegången....
 
kan säga som så att det känns som en rätt pissig måndag efter att ha tänkt på detta.....

Kommentarer
Postat av: Hillevi

Anledningen till att jag fick byta ut mina rutin-DT:s till MR undersökningar var just för att ta bort den farliga strålningen. En magnetkameraundersökning har enligt min onkolog inga farliga röntgenstrålar och heter därför just undersökning och inte röntgen. Så det är därför missvisande att kalla den för magnetröntgen. Jag antar att DT kanske tyvärr oftare används på barn för att den går mycket snabbare att utföra, men om jag vore er skulle jag försöka få dem att välja MR i de fall som de är möjligt trots att de kan vara tvungna att söva (beroende på hur lång tid det tar). Jag fick också informationen om att de ser allt mycket mer detaljerat på MR om man jämför med DT, och det är ju verkligen ingen nackdel.

Jag förstår verkligen din oro, det kändes inte bra för mig heller trots att jag var äldre när jag närmade mig 20 DT:s på bara något år och det skulle kännas ännu värre om det hade gällt mitt barn.

Barn utsätts ju dessutom redan för så otroligt mycket strålning idag. En strålningsforskare uttalade sig om att han aldrig någonsin skulle låta sina barn använda mobiltelefon före 12 års ålder eftersom deras hjärnor inte är nog utvecklade för att klara av den strålningsdosen som den utsätts för.

Nu vill jag gärna tro och hoppas att Noahs undersökningar inte ska ha hunnit påverkat honom negativt, den lilla hjälten har redan fått sin dos av sjukhusbesök! Kramar till er

Svar: tack för tipsen! ska efter denna röntgen maila noahs läkare och be om slätröntgen eller magnetröntgen. då blir det ju istället sövningen att oroa sig för. men att gå omkring och fundera på cancer känns ju inget som jag orkar göra under 17,5 år.... kramar och tack för ditt svar
Josephine

2013-01-14 @ 21:54:03
Postat av: Therese

Phu. Jag läste precis tidningen och det stack till rätt rejält i hjärtat. Klart man vet. Att det är farligt. Men att det är så många fall i Sverige som beror på röntgen lät mycket. Barnen får sällan sitta med en mobil. Jag är nojjig kring det. Alfred gör aldrig det men Abbe snabb att hitta min och vill kolla bilder men efter detta no more. Stor Kram! P.s På Fredag dags för PNUT igen. Ännu mer oro... Ingen bra Måndag det här. Dessutom lite Magsjuka Light... Hej Hopp!

Svar: lycka till på pnut!! håller tummarna! ja noah får ha iphone när han sitter på pottan och paddan på morgonen och kvällen ett tag. som tur är har han självmant dragit ned på "skärmtittandet". ska maila tropp efter denna röntgen och be om slät eller magnet i fortsättningen. kramar
Josephine

2013-01-14 @ 22:19:36
URL: http://www.livetiludden.blogspot.com
Postat av: Sara

Förstår din oro! Inget mera ont ska få ske med Noah! Många kramar

Svar: nej jag hoppas verkligen inte det! kramar
Josephine

2013-01-14 @ 22:58:15
Postat av: Jana

Slå på fight mode läget på mobilen när han har den så minskar ni strålningen, jag gör det de stunder Elvira "lånar " min.

Svar: men då funkar inte youtube eller misstar jag mig?
Josephine

2013-01-16 @ 20:29:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0