Publicerat: 2012-07-07 Klockan: 09:50:00

2 panodil - förlossningen

jag kände att det var på g. på något sätt. lite starkare förvärkar. vid 22 på tisdagen tyckte jag att det blev starkare och starkare. men inte olidligt på något sätt. sadde och syrran tyckte vi skulle ringa in till förlossningen.
 
sagt och gjort. sadde ringde - då jag vägrade. tänkte att det var flera dagar kvar....
 
men bm ville prata med mig. jag beskrev läget. hon tyckte nog att det lät som det var ett tag kvar då värkarna bara höll i sig i ca 20-30 sek och hon önskade ca 60 sek långa värkar.
 
ta 2 panodil och gå och lägg dig och vila. ring om vattnet går eller om värkarna blir 60 sek långa.
 
jag tog 2 panodil. dessa 2 panodil blev min enda smärtlindring under hela förlossningen... hade jag vetat det hade jag slängt i mig några fler;)
 
lägger mig. känner att det tilltar. börjar göra riktigt ont. men men inga 60 sek än. bara ca 45 sek. laglydig som jag är väntar jag. men vad nu? ca 55-60 sek långa och bara ca 30 sek vila mellan.
 
sadde vi måste in nu.... ställer mig mot väggen och gör allt i min makt för att inte väcka noah. sadde springer och hämtar mamma och pappa. tur att vi sov på landet! lasta in mig i bilen - det var ett smärre spektakel. låg ner i baksätet och försöker andas mig igenom värkarna. känner att bebisen är på väg ut och nämner det högt. sadde trampar ner pedalen rätt rejält. upp på förlossningen. utanför dörren går vattnet. splash! 
 
känner att jag VERKLIGEN behöver gå på toaletten. blir insläppt. börjar gå framåt. vänder och skriker att jag måste på toa. nej ropar personalen, det kan vara bebisen.
 
men jag måste bajsa skriker jag och går in i protest. väl där står jag upp då jag ej kan sätta mig. känner mellan benen då det känns märkligt...
 
mitt nästa skrik blir (än har inte personalen hunnit fram till mig... så snabbt gick allt detta) - JAG KÄNNER ETT HUVUD... 
 
bm ropar - hämta en rullstol
jag - jag kan inte sätta mig i någon jävla rullstol
bm - hämta en bår
jag - jag kan inte lägga mig ner
bm - det måste du.
 
de fick ner mig. där springer de med mig i illfart genom korridoren. själv har jag slängt byxor, skor och trosor på toalettgolvet. in i ett förlossningsrum. 
 
läkaren - nu ska du lägga dig på britsen
jag - det går inte
läkaren - jo det går. jag hjälper dig.
 
de fick över mig på britsen. 
 
bm - nästa värk tar du i så kommer bebisen ut.
jag - det sa ni sist med men det tog 3 timmar. jag kan inte det här.
bm - 3 timmar? du kan visst det här.
jag - nej det kan jag inte.
 
värken anländer.
 
jag skriker.
 
bebisen är ute.
 
så gick det till.....
 
 
såhär ser det ut när man inte hinner byta om till förlossningens blå rock.. då föder man i vad man haver på sig.
 
det var ett helt gäng till med kids som föddes denna dag. lovi är den tredje pricken. den andra röda. lite kuriosa är att vår grannes dotter är den 5 pricken. hon föddes ca 15 min efter lovi. så gissa att förlossingen hade fullt upp när vi kom in.
 
 
efter fikat som vi denna gång kunde njuta av så var det dusch för mig och läkarkoll för lovi.
 
 
sedan fick vi ett rum på bb. bb... det var en ny upplevelse. iallafall med ett barn med sig. det mest underhållande med att vara här är att spana på alla mammor när de reser sig och sätter sig. där ser man på ett ungefär hur deras förlossning var...
 
det var den förlossningen det. en viss skillnad mot förra gången. 
 
en bättre sådan även om jag gärna hade hunnit in lite tidigare. iaf 30 min innan.....

Kommentarer
Postat av: Emma o Majas mormor


så skönt att det inte var en längre sträcka att köra in till Vrinnevi ifrån landet. detta var mycket snabbt marscherat och huvudsaken var att allt gick bra och att ni fick stanna kvar i Norrköping denna gång.
kramar till er alla från Kent och mig

2012-07-07 @ 10:26:27
Postat av: Marie

Fantastisk historia. Lilla fröken bråttom, så söt hon är!
Grattis till hela familjen!

2012-07-07 @ 10:29:17
Postat av: PB

Det var snabba bud :). Vad skönt att ni denna gång fick uppleva BB! :). <3

2012-07-07 @ 10:44:08
Postat av: Fru Jensen

Stort grattis!

Håller alla tummar för att blåsljuden var falskt alarm eller sådana som växer bort som på de allra flesta, tycker ni har utsatts för tillräckligt med prövningar...

Önskar er all lycka!

2012-07-07 @ 12:31:47
URL: http://fru-jensen.blogspot.com
Postat av: Maria

Oj Oj ! ;-)

2012-07-07 @ 15:52:09
Postat av: Johanna

Hihi kul och läsa och skönt allt gick bra även om det gick lite väl fort! =)

2012-07-07 @ 18:38:48
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Postat av: Samuel

Två Panodil säger du? Måste säga att det var mycket jämfört med någon jag känner..

Bråttom säger du? Ni hann in med råge, om man jämför med någon jag känner...

:-)

Grattis, såklart!

2012-07-07 @ 19:19:18
URL: http://www.parltavlor.se
Postat av: Jossan

men det var bra nära i bilen samuel och den upplevelsen hade ni nog inte varit avis på;) då hade även jag valt att föda hemma än i en bil.

tack för alla gratulationer!

2012-07-07 @ 20:24:16
URL: http://www.josephines.blogg.se
Postat av: Johanna

Underbart, vilken liten raket ni fick *ler*

Söt som socker... Grattis igen ♥

2012-07-07 @ 21:27:27
URL: http://grynisen.bloggplatsen.se
Postat av: Johanna

Underbart, vilken liten raket ni fick *ler*

Söt som socker... Grattis igen ♥

2012-07-07 @ 21:28:12
URL: http://grynisen.bloggplatsen.se
Postat av: Zarah

Oh stort grattis till er! Samma födelsedag som min Leonie. Mys massor o njut kramar zarah

2012-07-08 @ 03:32:28
Postat av: Sofie Askenbom

Stort Grattis till er söta lilla tjej!!
Roligt att du delar med dig av förlossningsberättelsen. Jag föreställer mig att om jag får fler barn så är det ungefär så det kommer att gå till och det oroar mig, men det gick ju bra för dig!
Jag hade sk. störtförlossning med Ellie, det gick väldigt fort för att vara första barnet och det kan vara lite av en chock att bli förälder på det sättet. Men som sagt skönt att höra att ni mår bra och jag hoppas att blåsljudet snart är ett minne blott.
Kram

2012-07-08 @ 14:05:51
Postat av: Milla

Jag har fortfarande bilden i huvudet när sadde gasar allt han kan för att hinna =).
Ja ibland är det bra med fort, men kanske inte riktigt så fort =).
Puss

2012-07-09 @ 15:19:31
URL: http://cmillis.blogg.se
Postat av: Linda Liljeblad

haha vilken underbar läsning!!!! kraaam!!

2012-07-10 @ 20:38:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0