Publicerat: 2011-09-10 Klockan: 20:13:58

rättvisa?

kopierar en bloggtext rätt av......... klicka på texten för att komma till bloggen.

En sköldpadda, en elefant och en apa ska tävla. För att det ska bli rättvist har de alla samma uppgift: att klättra  upp i ett högt träd. Först upp vinner.

Eftersom alla har exakt samma uppgift måste det ju vara rättvist? Jag tror att vi alla är överens om att det är långt ifrån rättvist. Det handlar naturligtvis om att de har olika förutsättningar från början och därmed olika möjligheter att klara uppgiften. En elefant och en sköldpadda klarar inte av att klättra högst upp i trädet, även om de skulle ägna hela sitt liv åt att träna på det. Så långt tror jag alla hänger med.

Men när det gäller människor med dolda handikapp, med npf (neuropsykiatriska funktionshinder) t.ex, förväntar sig en del att de ska delta i allt på samma villkor som andra. Att samma krav ska ställas på dem som på andra. Detta trots att de är födda med helt andra förutsättningar. En väns son (som har npf) var med om något mycket obehagligt på skolan. Han är 8 år och kom i bråk med 2 betydligt äldre barn på rasten. Obs att det är bestämt att det ska finnas en vuxen i närheten hela tiden! Min vän skriver en incidentrapport och pratar med rektorn. Vad har rektorn att säga?

"Att rättvisa är att alla elever gör lika, oavsett
handikapp eller diagnos. Eleverna ska lära sig ta eget ansvar. Ingen kommer att curla o. servera dem som vuxna. "

Min vän skriver detta på sin blogg och fortsätter:

"Min son måste lära sig inför vuxenlivet. Då spelar det ingen roll om man är 8 år o. har 2 funktionshinder. Man måste lära sig. Trots att man inte besitter förmågan att lära sig. Det tas ingen hänsyn till." HAB i Mora menar att skolan agerar med okunskap. Rektor hävdar att de inte behöver göra som HAB säger. Skolan har egna regler."

Man kan ju undra om de också tänker förbjuda rullstolar, glasögon, hörapparat, kryckor och annat. Dessa hjälpmedel kan ju inte stämma med deras inställning att det ska vara lika för alla. Att det ska vara de funktionshindrade som ska anpassa sig till resten och inte tvärtom. Och hur är det med stomihjälpmedel, det har ju inte alla andra?

Säger som min vän: "Det är skolans tänk-2011"


Kommentarer
Postat av: emma

men shit, skrämmande läsning!

2011-09-10 @ 23:01:01
Postat av: Milla

Det är en skrämmande tanke att vi säger att vi kommit så långt i utvecklingen men ändå så har vi inte n förståelse för att folk är annorlunda utan vi ska stöpas i samma form. Alla dessa föräldrar som måste vara starka för sina barn trots att de möter idioter varje dag om det så är andra föräldrar, lärare, elever eller folk på stan. Behandla andra som man själv vill bli behandlad finns det många som skulle behöva ta till sig. Puss

2011-09-11 @ 08:21:52
URL: http://cmillis.blogspot.com
Postat av: också en mormor

detta har jag sagt förrut och säger det igen:

jag tycker att samhället bara bryr sig om eliten, alltså elitsatsning,och att samhället är mycket egoistiskt. Tyvärr så är det svårt för alla (nästan) med något funktionshinder att göra sig hörd i dagens samhälle. Liknande har jag själv varit med om, vad gäller min ena dotter.



DEN SOM REDAN HAR, HAN FÅR, så är det i de allra flesta fallen.

Sverige har blivit kallt.



jag älskar alla mina barn och barnbarn jättemycket och vill att de ska få det så bra som möjligt.

Kram till Noah och er Jossan o Sadde

2011-09-11 @ 11:07:42
Postat av: Philip

Okunskap, brist på empati, idioti, tunnelseende, rigiditet, samarbetsproblem, dåligt engagemang och maktmissbruk är inte några representativa egenskaper hos en rektor som jag uppskattar! Dock finns det många som bara "sitter" av sin tid i den skyddade verkstaden som skolan besitter. Är det en verksamhet som är till för barnen eller personalen? Med tanke på att diagnoserna ökar eller snarare ringas in borde det vara en naturlig del i lärarnas utbildning att de får den kunskap som krävs för att kunna bemöta barn med speciella förutsättningar och ett annat sätt att tänka! Dock finns det helt underbara pedagoger som arbetar i det tysta. De vill lära sig, har hjärtat på rätt ställe och ser det som en utmaning att kunna samarbeta och visa vägen mot framgång! Jag har mött dem, de finns!



Mot dumhet förmår man inte.....



// Philip

2011-09-12 @ 10:33:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0