Publicerat: 2011-03-10 Klockan: 22:55:00

perioral dermatit

den osminkade verkligheten. här är anledningen till att jag inte gärna låter mig fotograferas nu för tiden. den stavas perioral dermatit. eksem som man oftast får kring munnen men även runt ögonen samt näsan.

efter att vårdcentralen felbehandlat mig med kortison så har tillståndet blivit värre. denna åkomma blir just värre av kortison. nu äter jag tetralysaltabletter och hoppas att det snart ger med sig.

har sett ut såhär sen i oktober (till och från - mer eller mindre). nu är jag less på det. tabletterna samt eksemet i sig gör att jag inte bör vistas så mycket i solen. vilken jävla tur att det verkar bli skitväder när vi ska till teneriffa då;)

jaja. såhär är läget iallafall. om någon har något positivt att säga om perioral dermatit speak annars kan ni hålla vetskapen för er själva. men har ni någon ni känner som blivit "botad" så tala gärna ut i kommentatorsfältet.

 

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Perioral-dermatit/


Kommentarer
Postat av: Maria

Jobbigt !! :-( Kramar

2011-03-11 @ 07:00:03
Postat av: Åsa

Har en kompis som har det runt mun och näsa i perioder, men för henne hjälper det med antibiotika.

Hoppas ditt ger med sig snart!

Kram och Trevlig Helg!

2011-03-11 @ 08:17:38
URL: http://pasenab.blogg.se/
Postat av: sarase

hoppas du blir bättre snart! stor kram

2011-03-12 @ 18:00:00
URL: http://sarase.blogg.se/
Postat av: Linda

Fick diagnosen idag efter att oxå blivit felbehandlad med kortison....

Har nnu fått utskrivet samma medecin som du fått och enligt min läkare har den mkt positiva resultat så jag håller tummarna.

Ska behandla i 3 månades då min var mycket utbredd :(



Kram

2011-03-16 @ 10:40:48
Postat av: Anna

Testa MSM i pulverform, finns på hälsokosten. Tillsammans med b-vitamin har det hjälpt mig oerhört. Jag tar även nyttiga tabletter för magen, där problemet uppstår. Tetracykliner är starka tabletter som förstör tarmfloran och på lång sikt förvärrar symptomen. Sluta även att rengöra huden, testa den såkallade nollbehandlingen ett par månader. Jag har även slutat med schampoo och balsam som innehåller sulfat. Jag är nästintill symptomfri nu! Får vissa utslag när jag äter tomat, vinäger och starka kryddor samt om jag äter oregelbundet. Hoppas du får bukt med detta! Är en jobbig sjukdom, men det finns mycket man kan göra utan att stoppa i sig tetracykliner.

2011-04-06 @ 21:30:31
Postat av: Anna

Testa MSM i pulverform, finns på hälsokosten. Tillsammans med b-vitamin har det hjälpt mig oerhört. Jag tar även nyttiga tabletter för magen, där problemet uppstår. Tetracykliner är starka tabletter som förstör tarmfloran och på lång sikt förvärrar symptomen. Sluta även att rengöra huden, testa den såkallade nollbehandlingen ett par månader. Jag har även slutat med schampoo och balsam som innehåller sulfat. Jag är nästintill symptomfri nu! Får vissa utslag när jag äter tomat, vinäger och starka kryddor samt om jag äter oregelbundet. Hoppas du får bukt med detta! Är en jobbig sjukdom, men det finns mycket man kan göra utan att stoppa i sig tetracykliner.

2011-04-06 @ 21:33:12
Postat av: Julia

Jag har fått Dalacin utskrivet av en läkare, det är en lösning som behandlar området lokalt.

2011-04-18 @ 11:24:49
Postat av: Anonym

Här är min blogg om hur det är att leva med Peroral Dermatit!

Hoppas den kan göra någon nytta! Kram

perioraldermatit.blogg.se

2011-09-05 @ 21:44:36
Postat av: Anton

Hejhej, jag har perioral dermatit har ställt en diagnos på mig själv. Jag har använt clearasil för mycket så hela huden är helt sönder. Jag har haft så ont så jag ej kan vara i skolan osv jag har gått till cirka 4 olika hudläkare men alla har ställt fel diagnos otroligt va?. Men efter jag läst på om allt att kortisonet gjorde det värre att man kan få detta av överrengöring dvs (clearasilen) och att det blev värre i solen så ställde jag min egna diagnos. Det finns en mirakelkur och livsstil som definitivt hjälper.. och det heter LCHF det äter jag nu och huden har blivit mycket bättre. prova www.kostdoktorn.se till 99% att det funkar. Jag vet hur det är att se ut som fan och ha ont.:(

2011-10-10 @ 23:10:20
Postat av: lucy

Dina besvär kan vara booyinbrist. Testa några dagar och märk själv. Biotin är en vitamin kroppen tillvetkar själv men när man är stressad eller efter antibiotikakuren är tarmfloran förstört och kroppen behöver biotin i form av tillskott. Ammande, grsvida behöver alltid extra biotin. Jag önskar dig verkligen snabb bättring!

Svar: tack för tipsen!
Josephine

2013-07-31 @ 22:26:23
Postat av: zandrah

det där är inte kul. jag har liknande samt på resten av kroppen. till den bittra sanningen så står nog tyvärr den moderna sjukvården som boven i dramat i många av långvariga eksem fall. den tenderar att endast dämpa symtomen och inte gå på djupet. jag har själv blivit ordinerad kortison sedan tio års ålder. vid trettio uppkom en ny slags variant av utslag. diagnosticerade mig sjlv med perorial dermatit. läkaren avfärdade det med att all eksem är en inflammation som sks behandlad m kortison. jag fortsatte att gå på det. när jag sedan började märka hur kortison ej hjälpte o heller inte den mirakulösa miniderm salvan heller sket jag i hudläkaren o redde ut det på egen hand. det första jag gjorde var att slänga alla produkter som innehöll annat än naturliga oljor. smink , parfym, tvål, rubbet. slutade m kortison och började använda naturliga oljor. jojoba oljan är en favvo för ansiktet. gör underverk. havtornsolja är skönt mot eksem o ger en fin lyster. är aldrig torr längre mot när jag använde miniderm. till resten av kroppen kokosolja och mandelolja, rapsolja är bra! sedan gick på djupet o redde ut det egentliga skälet t utslagen. det sitter i tarmarna. hudproblem är sammankopplat med magproblem. vilket sammanträffande, jag som haft magproblem sen skolåldern! uteslöt direkt mejerier, gluten o socker. efter det lade jag till massor av grön mat. inga snabba kolhydrater o så levande som möjligt. lade till omega 3 fetter och kokosfett. gurkmeja o ingefära mot inflammationen. probiotika, sempers magdroppar och phsylliumfrön. vetegräs och chlorella samt extra dvitamin och påfyllning av resterande näringsämnen o vitaminer. kollodialt silver och mycket grönt te. kämpade på men märkte ingen större förbättring. uteslöt då kaffet. dagen efter vände det i ansiktet. dagen efter det ännu bättre. frisk luft och meditation hjälper till mot stress som är så förödande för vår mage. testa dig fram! inget smink på sin höjd en skyddande foundation. tikei har bra produkter vad jag förstått. hjälper t mot dålig luft och skyddar huden mot irritstion från datorn och avgaser. jag kom lång p vägen med min dunderkur men är gravid o föll i socker o mejeri träsket. det visade sig va en dålig ide. ögonen kliar, svider,rinner o utslagen blossade upp. får ju oxå problemmed magen direkt och blir tröttare än trött. illamåendet p huvudvärken kommer på posten. vad du än gör gå inte på antibiotika tramset. det slår ut alla dina goda tarmbakterier o förstör tarmfloran. den du egentligen ska reparera och få i balans. gå till en homeopat el en kinesisk läkare. gör en hårmineralanalys om du vill veta mer exakt om du har brist på näringsämnen. men mitt först tips är att byt ut alla kemikalier och ta bort gluten, mjölkprotein o socker helt ur kosten. även frukt eftersom det innehållrt en hög halt av kolhydrater vilket omvandlas t socker i kroppen. ev bär och surare frukter. jag körde på hallon i mängder. nåt måste man få. när du läkt ut kan du prova dig fram o se vad du reagerar på om du känner att livsstilen inte passar dig. jag mår toppen av att äta o leva så och kommer göra d livet ut, men ibland blir cravings och viljan för stark☺ äsch vi är inte perfekt. men när jag får utslah och det kliar i hela ansiktet tappar jag lusten för mer skräp i min mage! hoppas du får lr redan fått bukt med det! lycks till! stor kram

Svar: tack för lång och omtänksam kommentar. just nu har jag precis fått tillbaka eksemet kring ögonen och på mig tror jag det är extremt relaterat kring stress då jag fått sådana utslag varje gång jag levt i en väldigt stressig period. tack för alla goda tips och råd!kramar
Josephine

2013-11-08 @ 22:21:50
Postat av: Helen

Hej!

Vet att det är länge sedan du skrev detta inlägg, men hoppas att det lilla jag lärt mig på vägen kanske hjälper även dig. Har själv haft perioral dermatit i snart tio år. Den kommer och går, men just nu verkar jag ha hittat något som fungerar. Jag har inte haft något större utbrott på två år. Det ena är en kräm som finns på recept, Skinoren heter den. Det är för övrigt den enda receptbelagda krämen som fungerat för mig. Den "attackerar" jag med på områden som visar det minsta tendens till kliande/svidande/stickande eller utslag på gång. I övrigt använder jag ACOs rengöringslotion och smörjer sedan ansiktet med Weledas Soothing Almond Lotion. Den senare har gjort under för min känsliga och torra hud. I övrigt använder jag för det mesta Tikei's mineralfoundation. Den t o m lugnar min hud. :)

Jag tror att du i övrigt är helt rätt ute när det gäller stress. För mig blossar min PD direkt upp om jag upplever en stressig period.

Hoppas ditt eksem har blivit bättre och att kanske även mina erfarenheter kan vara till hjälp.

Kram!

Svar: tusen tack för svar! har faktiskt haft en bra period nu och hoppas det håller i sig. ska dock ta till mig dina tips om det blossar upp igen.kram!
Josephine

2014-12-28 @ 16:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0