Publicerat: 2011-01-31 Klockan: 10:51:00

mitt i prick

häromdagen fann jag dessa ord i en blogg;

Tänk hur mycket man uppskattar att ha en liten snuffsig bebis som vaknar och skriker om natten pga hunger istället för att ha en bebis som skriker oavbrutet pga att den inte får äta eller att man måste väcka henne för att de ska matas på speciella tider. Hemma här är livet gott.

jag fick sådana flashbacks.. jag minns våndan på sjukhuset inför en operation med fasta. eller de tre första dagarna när noah inte fick äta alls. tiden på sjukhuset när det var mat slaviskt var tredje timme även om noah sov eller var vaken.

 

när vi kom hem så kändes det som om det inte fanns några problem. inte vanliga bebisproblem iaf. utan allt som noah då gjorde kändes som friskhetstecken.

 

så är det än idag. jag finner det inte jobbigt med de vanliga bestyren. det är ett underbart liv. däremot det som hör till sjukdomsbilden kunde jag gärna slippa.


tänk vilket under det är när ett barn föds helt friskt. så mycket kan gå snett. eller alla (nästan alla) inser vilket under och vilken gåva varje bebis är. men sedan efter ett tag... fortsätt att uppskatta att era små föds utan några hinder inför framtiden. utan behov till ständiga återkommande sjukhusbesök. jag har kommit i kontakt med så många som har barn som fått en tuffare start i livet än de flesta barn som föds. föräldrar som kämpar och sliter sitt hår för att skapa en bra framtid eller enbart ett drägligt liv åt sitt barn och sin familj.

alla dessa människor som kämpar för sina barn. oavsett om barnet föddes med eller utan en kämpig start. sedan finns det de som misshandlar sina bebisar till döds eller till ett liv som hjärnskadad. det gör mig så förbannad så hälften vore nog. senast förra veckan läste jag i folkbladet om en 20-årig pappa som misshandlat sin bebis så att många ben knäckts samt att bebisen blev hjärnskadad. han själv hävdar att han tappat bebisen samt ramlat ner i trappan med bebisen under sig.... nerför hela trappan med en liten bebis under sig.. ni inser vidden av skador denna lilla försvarslösa bebis måste haft för att han ens ska hitta på den historian. 


detta inlägg är inte tänkt att förringa någon annans känslor kring sin egen situation och sina egna bekymmer. jag inser att även med en fullt frisk bebis så finns det tuffa dagar och tuffa situationer. men jag talar för både mig och sadjad när jag skriver det att vi uppskattar allt det andra, alla vanliga bebis"problem"! än så länge;) återkom om något år när den första tiden ligger längre bak i minnet så kanske jag resonerar på ett annat sätt!


Kommentarer
Postat av: Lina

Visst är det jobbigt många dagar även när man har en frisk bebis.. Men vi gör som du önskar, så som man borde göra varje dag: vi tackar för att vi fått två friska barn! Det är alldeles för många barn som far illa på ett eller annat sätt, vi måste ta hand om och se efter de våra!

2011-01-31 @ 10:58:02
URL: http://www.rosells.nyfotat.se
Postat av: Josefine

det är bra lina! fortsätt uppskatta var dag. precis som jag skrev så förstår jag att det är tuffa dagar med friska små under också!

2011-01-31 @ 11:11:23
URL: http://josephines.blogg.se/
Postat av: Therese



Vad fint du skriver!

Tänkvärt. Mycket Tänkvärt.



Det är klart det är slitit att vara småbarnsförälder i perioder. Allt går i perioder.

Jag är fortfarande sorgsen över att våra små killar behöver gå igenom så mkt MEN jag är oerhört tacksam för varje dag. Jag ser att de båda utvecklas i rasande fart och jag njuter av det.

Tack för att ni finns!

Kram

2011-01-31 @ 12:46:28
URL: http://www.livetiludden.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Hej älskade Aros, och min älskade Jossan. Du är en fin människa med empati och äkta känslor. Jag tackar livet för var dag jag får ha dig som min Aros



Älskar dig

Tusen kramar

Heni

2011-01-31 @ 17:32:50
Postat av: Maria

Har ofta dessa tankar .. men ingen blogg att skriva dom i ;-)

Visst hade vi en tuff start med Alice men så många har haft det så mkt värre.

Är enormt glad åt mina två barn. Trots en del upp och ner-gångar ..

och för Alices problem finns ju hjälp !

Hoppas även Noah kommer få det lättare ju äldre han blir.

kramar

2011-01-31 @ 20:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0