Publicerat: 2011-02-09 Klockan: 21:17:50

...

jag tror jag har publicerat denna dikt en annan gång. i ett annat syfte - då jag skrev om autism. just då trodde jag aldrig att jag själv skulle få hämta kraft och styrka ur den en dag. men livet blir inte alltid såsom man tänkt sig och här sitter jag nu och läser dikten om och om igen och känner att jag måste publicera den på nytt. jag tillägnar den här dikten till alla som jag lärt känna med ett barn som inte heller blev som den där italienresan..



Välkommen till Holland

 

Jag blir ofta tillfrågad hur det är att leva med ett handikappat barn – att jag borde hjälpa dem som inte delar denna unika erfarenhet sa att de kan förstå och föreställa sig hur det känns. Så här är det…

 

Att vänta barn är som att planera en sagolik semesterresa till Italien. Du köper guideböcker och gör upp underbara planer. Colusseum, Michelangelo, gondolerna i Venedig. Kanske lär du dig några användbara fraser på italienska. Allt är mycket spännande.

 

Efter månader av spänd förväntan är det äntligen dags. Du packar dina väskor och så far du iväg. Flera timmar senare landar planet. Flygvärdinnan kommer in och säger: ”Välkommen till Holland.” ”Holland!?!”, ropar du. ”Vad menar ni med Holland? Jag har beställt en resa till Italien. Det är dit jag ska.” I hela mitt liv har jag drömt att komma till Italien.

 

Men flygresan har ändrats. De har landat i Holland och där måste du vara kvar. Det viktiga är att de inte fört dig till en hemsk, ful och smutsig plats full med pest, svält och sjukdomar. Den är bara annorlunda.

 

Så du måste gå och köpa nya guideböcker. Du måste lära dig ett nytt språk. Du kommer möta helt nya människor som du aldrig skulle ha mött annars. Det är bara en annorlunda plats. Tempot är långsammare än i Italien; det är inte så tjusigt. Men när du varit där ett tag och återhämtat dig så ser du dig omkring…. och börjar lägga märke till att Holland har väderkvarnar… och att Holland har tulpaner… och i Holland finns till och med målningar av Rembrandt.

 

Men alla du känner är upptagna med att resa till och från Italien… och de talar vitt och brett om hur underbart det är där. Och under resten av ditt liv kommer du att säga ”ja, det var dit jag skulle ha rest. Det var det jag hade planerat.” Och den smärtan kommer aldrig, aldrig någonsin att försvinna… Därför att förlusten av den drömmen är en mycket betydelsefull förlust.

 

Men… om du ägnar ditt liv åt att sörja över att du inte kom till Italien, så blir du aldrig fri att uppskatta och njuta av allt det sällsamma, det underbara… med Holland.

 

Av Emily Pearl Kingsley

personligen tycker jag om dikten. jag köper den inte rätt av men jag tycker om den. tycker om sättet som den förklarar på. tycker om tanken bakom dikten. Du kommer möta helt nya människor som du aldrig skulle ha mött annars .. den meningen betyder mycket idag. under denna resa har vi träffat fantastiska människor som vi aldrig skulle ha träffat om det inte vore för att vi kom till holland istället för till italien.


Kommentarer
Postat av: Linda

Vilken underbar dikt. Precis så är det, hitta ett sätt att leva i nuet och inte ora sig för mycket över vad som händer imorgon. Njuta av alla dagar som är fina på sitt sätt, även om det inte är så som man trodde att det skulle bli.

Ni har en jättefin kille som är jättesöt, och han har en jättebra mamma och pappa

/ Linda (Amandas mamma)

2011-02-09 @ 21:35:38
Postat av: Milla

Ja den dikten är verkligen underbar och så talande. Den hjälper nog även den som inte förstår att få ett grepp om tillvaron för familjen och alla dess känslor. Jag vet flera ställen som denna dikt borde finnas på. Puss

2011-02-09 @ 21:46:22
Postat av: Anonym

så fantastiskt dikt. Jag älskade den. Så talande för så många gånger i livet när ingenting blir som man har tänkt men ändå bra....

Heni

2011-02-10 @ 08:07:11
Postat av: Lotta Agneryd

Vad rolig dina inlägg verkar. kommer verkligen att läsa på din blogg igen! (: Hoppas du har en kul vardag =P

2011-02-22 @ 19:20:57
URL: http://jade.se/reseerbjudanden

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0