Publicerat: 2010-06-13 Klockan: 14:10:31

omsorg utan våld

omsorg utan våld av elisabeth råberg. boken är utgiven år 2008.

kommer man någon gång i kontakt med barn eller vuxna med autism så anser jag att det här är boken du bör ha läst för att få en uppfattning om hur det är att leva med autism och hur vi som är normalfungerande kan hjälpa de personer som har detta funktionshinder.

elisabeth tar upp sina personliga upplevelser kring autism och vården av sina egna två söner i början av boken. sedan blir det mer fakta och en handbok om hur vi ska bemöta människor med funktionshindret autism.


jag kommer citera vissa delar ur boken med start på sidan 102;

"oförmågan att förstå orsak/verkan och hierarki är två skäl till att det är svårt för personer med autism att anpassa sig i olika miljöer...."

"ett av de underbara dragen hos personer med autism är att de bara är. vackrare och renare än så kan ingen människa vara. de tillägnar sig inte en massa epitet. de anpassar sig inte efter olika människor i olika miljöer. de har ingen förmåga att vara beräknande, därför behöver man inte ens tänka tanken att "de bara testar mig". den förmågan äger de helt enkelt inte. när vi tror att de testar någon så letar de istället efter förutsägbarhet."

"personer med autism och utvecklingsstörning kan naturligtvis inte ta konsekvenserna av ett val. här gäller det att personalen försöker vägleda till sunda vanor."

nu när jag börjar skriva citat upptäcker jag att jag skulle kunna citera hela boken - så bra är den! men det ska jag inte göra. istället ber jag er som någon gång kommer i kontakt med ett barn eller en vuxen med autism att läsa denna boken. jag har den! låna den av mig!

betyg 5 av 5.



Kommentarer
Postat av: Sandra

Visst är den såååå bra!!

2010-06-14 @ 17:02:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0