Publicerat: 2010-12-11 Klockan: 13:12:45

chansning

kanske är det någon mer än jag som läser katrin z blogg. hon och hennes team skänker just nu julklappar till barn som lever i familjer där pengarna helt enkelt saknas. läs detta inlägg. jag fick mig en funderare sist vi var på alb och drog iväg en chansning. kanske helt fel forum men värt ett försök. här är mailet jag skickade;

Hej!
 
Jag följer Katrins blogg och beundrar ert arbete ni gör nu inför jul.
 
Min son föddes i somras med en missbildning som heter VACTERL. Av den anledningen har vi tillbringat många dagar/nätter/veckor på Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Solna. (Vi bor annars i Norrköping)
 
Noah har nu gått igenom 3 operationer under sina snart 6 månader i livet. Det jag kom att tänka på är att det finns så många barn som är sjuka. Vissa betydligt mer allvarligare än andra. Det finns de som kommer födas på julafton och direkt få åka till ALB för akut operation såsom vi var tvunga.
 
Det finns de familjer som är mitt uppe i sitt barns sjukdom att de knappt hinner tänka på att det är jul.
 
Min tanke var den att tänk om någon kunde agera tomte och komma och knacka på hos dessa barnen och föräldrarna. Vi låg på avdelning Q63. Men det finns så ofantligt många avdelningar och så ofantligt många sjuka barn.
 
Om det är svårt att få ihop det till alla barn kanske man kan skänka lite nya grejer till avdelningarnas lekrum eller lekterapin. Leksaker för småbarn behövs där. Det kan även behövas en och annan choklabit till föräldrarna i chock som trodde att de skulle få komma hem med en bebis till julafton och istället behöver tillbringa sina första veckor på sjukhus.
 
Kanske är detta fel forum att vända sig till men jag ger det ett försök! Hoppas jag inte ödslat er tid.
 
MVH Josefine Azari
 
http://josephines.blogg.se/category/vacterl.html
 
http://josephines.blogg.se/category/noah-rio-azari.html

Kommentarer
Postat av: lisa

gud så bra tanke,jag började gråta jag har en pojke här hemma på ett år han är frisk och kry och fått vara hela tiden vi är så tacksamma,men som du skriver man tar förgivet att man får komma hem att allt är bra osv..och vi lyckligt lottade sitter hemma i våra stugor och firar jul helt omedvetandes om att någon annan familj just hamnat på sjukhuset,eller tillbringar julen där,man är så mitt uppe i sitt med julstök och stress att man inte tänker på sådan här,..Jag ska ägna detta en tanke kanske t.om skänka en slant till något sådant här.

TACK!!

2010-12-11 @ 14:16:38
Postat av: Jenny T W

Åh vad bra skrivet! Vi tänkte på det förra året, tänk alla som måste sitta på sjukhuset med sitt sjuka barn över jul, utan något som kan skänka lite glädje, om så bara för stunden. Vi hade turen att få åka hem innan jul.

Hoppas de eller någon annan lyssnar på dig och skänker till ALB.

2010-12-11 @ 15:19:32
Postat av: Maria

Fint mail ! När jag jobbade på ALB så jobbade jag en julafton. Vi hade massor av saker för olika åldrar som vi slog in i paket och delade ut till de barn som låg inne på julafton ! Så det skulle få det extra mysigt :-)

Jag gissar att det fortfarande förekommer att ALB får leksaker av olika företag för att ge till barnen som är inneliggande.

2010-12-11 @ 16:40:53
Postat av: linda Liljeblad

Verkligen sant Jossan!! Det är så sjukt egentligen hur vissa frossar jul o vissa inte kan pga sjukdom eller ekonomi!!

Jag läste nyss faktist Underbara Claras syn på detta.Hon har precis som du Jossan alltid nåt tänkvärt som hon kommer dragandes med ;) kram!

http://www.underbaraclara.nu/187429/2010/12/05/lite-som-robin-hood-fast-tvartom/

2010-12-11 @ 22:03:22
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0