Publicerat: 2010-08-29 Klockan: 17:41:29

soraya m

soraya m, 2009. regi cyrus nowrasthe.


jag mår illa. jag är förbannad. jag är äcklad. jag mår ännu mer illa. jag är ledsen.

filmen är så pass viktig att alla borde se den. det känns som om filmens syfte är att visa hur det fortfarande fungerar i många länder även om just denna film utspelar sig i iran. filmen vill visa hur sharialagen fungerar och hur fruktansvärt det är med stening. filmen börjar med att en journalist för motorstopp och behöver få sin bil lagad. han blir då stannad av en kvinna som vill berätta vad som hände i byn igår.

vad var det som hände? jo soraya blev oskyldigt dömd av en man som var för feg för att stå för det rätta. genom manipulation och genom att hennes äkta man ville gifta sig med en 14-åring får de henne dömd. sedan följer en fruktansvärd lång scen där soraya plågas till döds genom stening. jag mådde redan illa av de inskränkta männen och det var här som jag mådde mer illa.

det var så fruktansvärt att jag fick sitta och titta på lilla noah som jag höll i famnen medan tårarna rann ner för kinderna och jag i bakgrunden såg vad som utspelade sig på tv-skärmen.


dock tycker jag filmen är suverän i upplysningssyfte. den är även högaktuell i och med sakineh.


betyg 4 av 5.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0