Publicerat: 2009-07-19 Klockan: 22:49:16

föräldraledigt

hmm vilken rubrik. men jag har varit i diskussion med några nära och kära de senaste dagarna om detta ämne. åsikterna är många.

tidigare har jag alltid tänkt att man ska vara hemma så länge som möjligt innan barnen börjar på förskolan. ja åtminstone tills barnet är 1,5 år. MEN... vad tycker jag nu?

hmm tänk på att jag är förskollärare också. självklart är det bra om barnen är hemma till 1,5 år innan de börjar på förskolan. men nu tänker jag på min senaste diskussion med min syster. hon sa att alla hennes föräldradagar var slut nu och att wallentin bara har några kvar.

ungarna är nu 7 och 9 år. deras dagar har räckt riktigt länge men nu är de snart slut. ungarna har med andra ord en massa lov framför sig. en massa lov och en massa studiedagar. ungarna skulle ha det riktigt mysigt att vara hemma med syrran eller wallentin då. hitta på saker och få en frist från skolan och frita. det är ju inte så att man har oändligt med semesterdagar att ta ut. som en förälder på jobbet en dag sa att det är när man har barn som går på förskolan och skolan man borde ha fler semesterdagar att ta ut för att kunna vara hemma på lov.

så vilket är egentligen bäst? vara hemma med barnet tills det är strax över 1 år och spara på sig en del föräldradagar för att sedan kunna vara hemma mer i framtiden. eller att vänta tills barnet är över 1,5 år och knappt ha några dagar sparade.

alla kan ju inte ta ut några dagar i veckan och spara ett gäng utan en del tvingas ju till att ta ut alla dagar i veckan för att få sin ekonomi att gå runt. har jag några föräldralediga som läser bloggen som kan komma med sina åsikter. nyfilken på att höra ert resonemang.

Kommentarer
Postat av: sarase

jaa du...jag är ingen vidare hjälp i det här ämnet- än! Så jag säger inget så har jag ingenting sagt =)



Jaa de känner varann..men ante visste inte vart bilderna kom ifrån.. haha! :) puss

2009-07-19 @ 23:13:21
URL: http://sarase.blogg.se/
Postat av: Lina

Jo, detta med mammadagar är inte lätt! Jag pluggade ju innan så jag har ingen inkomst som jag kunde räkna med när jag ansökte om mammapenning så jag får det lägsta-alltså 180 kr om dagen=( Och det är ju inte mycket..!

Jag måste ta ut 7 dagar i veckan för att i ska klara oss precis med pengar. Vi kan inte göra något utöver räkningar och mat tyvärr. Jag har fått börja jobba nu+fortsätta ta ut penning för att vi ska ha råd med allt man behöver när barnen växer upp. Jag hade gärna sparat dagar tills Vincent blev större men jag var tvungen så mina dagar är redan slut, jag är redan inne på Martins dagar som även dem tar slut nu i oktober=(

2009-07-20 @ 07:51:45
URL: http://www.livetsgodating.wordpress.com
Postat av: Erika o Emma

Ja det är allt lite krångligt att få till det. Men vi har resonerat så att vi vill ha många dagar sparade för att kunna ta lite dagar här och var och längre sommarlov. Men det är ju som du skriver inte alla som kan det. Vi får ju tex oxå hjälp i höst med Emma då mamma och pappa tar henne 2 dagar i veckan vilket bara det innebär att vi "sparar" 32 dagar om vi skulle välja att ta föräldrardagar.

Tycker oxå det vore bra att få fler semesterdagar :-D

2009-07-20 @ 11:56:49
Postat av: Milla

Jag tycker att det hela beror väl lite på när barnet föds och hur man ska jobba när barnet börjar på förskolan. Vi har ju turen att matilda föddes i januari och då är det ju bäst att sätta henne på förskolan i augusti vilket gör att vi väljer att vara hemma tills hon blir lite drygt ett och ett halvt år. Men visst om man väljer att gå tillbaka när barnet är ett år och man inte behöver jobba heltid, ja då får du ju mycket tid tillsammans. Oskar och jag kommer inte ha så mycket tid kvar men på det här sättet får både Oskar och jag vara hemma under den tid som känns viktig för Matilda, då hon ska lära sig mycket. Sen ska jag inte jobba heltid så att hon inte behöver gå från morgon till kväll och även fördel med mormor som alltid är hemma och en farmor som är lärare och också är ledig på lov så kommer hon få mycket ledigt ändå. Men det är ingen lätt fråga och man får göra det som passar ekonomin, hemmet och barnet bäst men vi är glada över vårt beslut i alla fall.

2009-07-20 @ 12:15:28
URL: http://cmillis.blogspot.com
Postat av: Josefine

spännande läsning! mer åsikter??



ja jag tänker också att det handlar mycket om hur barnet ska gå på förskolan sen. den lyckliga dag som sadjad och jag kommer få ett barn kan jag tänka mig att vi är hemma runt 14-18 månader med den lilla för att kunna spara en del dagar. så kanske mer 14 måander. men sen så kommer vi ju ha minst 2 tidiga dagar i veckan och minst 2 sovmornar... så att det ej blir för mycket tillsyn på förskolan. likaså har vi ju en mormor och en gammelfaster som alltid är hemma och mer än gärna skulle ta barnet!!

2009-07-20 @ 16:24:00
URL: http://josephines.blogg.se/
Postat av: Milla

Jag tror att man ska göra det som fungerar som sagt bäst för familjen och barnet. Och det vet vi ju att barnet mår bäst av sina föräldrar (gäller kanske inte vid specifika fall)och vi har ju en stor fördel vid vårt jobb att det både är enkelt att gå ner i tid ett tag och vi får alltid sovmorgon och tidig dag så man hinner umgås med varandra =)

2009-07-20 @ 17:44:00
URL: http://cmillis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0