Publicerat: 2009-12-31 Klockan: 10:51:55

årskrönika 2009

Januari

Nyårsdagen svullade vi på i traditionell ordning och hann se tre filmer. Den 2 kom familjen Gillberg/Davidsson och gjorde oss sällskap hemma. Vi skrattade mest hela kvällen. Den 4 var det desperete och vi såg sju hela avsnitt. Herregud vad många det var… plus att jag och sadjad hann se fyra dexter avsnitt på kvällen. Jag undrar hur många timmar den dagen hade egentligen… Den  5 kom familjen Wadö/Hellman på besök och vi fikade en massa! Den 8 var det dags för Divaz att ses hemma hos PB. Den 10 var vi hemma hos familjen Wahlstedt och jag tror nog att vi alla somnade lite titt som tätt i soffan till Arn.  Den 14 föddes lilla Matilda, vår guddotter!! Dagen efter var vi på BB och besökte den lilla prinsessan! Den 17 fick jag ny bloggdesign.. oj då med andra ord är det dags att göra en ny nu;) Den 18 var vi hembjudna till Spalles på god middag! Den 22 hade Caroline, Erika, Jecka och jag middag hemma hos Erika. Emma var på sitt mysigaste humör! Den 24 till 26 hade vi E hemma hos oss och var bland annat på badhuset! Spikmattan gjorde entré i vårt hus.

Ja egentligen hände det nästan något varje dag i januari men det blir lite väl tröttsamt att skriva om alla datum så jag valde ut några godbitar. Första månanden som gifta och vi fick se vår bild i tidningen, fick presenter av kollegor och många grattis av en massa människor. Planerade en hel del inför den kommande bröllopsfesten. Förväntansfulla inför om det var bebis på gång eller inte.

Februari

Den 1 till 7 var vi i Sälen och avverkade med den resan vår andra resa som gifta. Det var en fröjd att se Sadjad stå på ett par skidor och ännu roligare att se honom åka sitt första åk på 45 minuter… Men efter tre dagar fixade han det gallant och behövde knappt någon stöttning alls längre! Det var en toppenresa. Den 9 fick jag fotoboken av Niclas! En hel bok bara med bilder på mig, tänka sig ;) Den  10 besökte vi Cornelia för första gången. Hon föddes nämligen när vi var i Sälen! Den 12 fyllde min man år och vi var på en heldagskurs den dagen och passade på att luncha med Milla och Matilda. Den 13 kom PB och Rasmus på besök och PB´s mage började bli så fin!! På alla hjärtans dag gick vi ut och åt på Durkslaget och hade en helmysig kväll. Den 15 var det dags för desperete igen men denna gång var det bara fyra avsnitt som vi avverkade. Den 20 hade vi Spalles här på en helkväll och passade upp på dem med mat och dryck som var en av deras julklappar från oss! Den 21 till 23 kom E till oss och vi var ute och lekte en massa i snön! Den 27 hade vi en välbehövlig date då vi bara skrattade och pratade med varandra om allt och inget. Efter flera månader av ständig planering, flytt och en massa åtaganden så var det skönt att bara sitta en kväll och prata med varandra istället för om en massa saker som ska göras! Den 28 hade några av tjejerna fått för sig att jag skulle ha en fruhippa. Så det var bara att hänga med! Haha.. det hade jag inte en tanke på. Men det var skitkul!

Beställde presenter och dylikt som en del skulle få på bröllopsfesten. Fixade klart programmen och annat slit och kämpande. Beställde en klänning till festen. Ordnade med Pedro och en massa sprit. Besökte lokalen och ordnade en massa. Än så länge hade det inte varit ”en lugn stund” sedan vi gifte oss förutom veckan i Egypten såklart! En massa som ska styras och bestämmas och så även det vanliga livet som fortgick! Ingen bebis för oss denna månad heller. Jaja men nästa månad kanske det blir något!

Mars

Den 3 var jag barnvakt åt min guddotter för första gången! Det gick toppen och jag tog en långpromenad åt henne! Den 7 var vi på dop för Wilma. Som slutade med ett bröllop för Jyri och Madde. Så det blev fest och en massa roligheter. Skitkul! Den 10 kom östnytt och filmade oss på jobbet för ett reportage som sändes senare. Den 11 firade vi Gustav som fyllt 9 år! Den 14 till 15 var vi i Stockholm och hälsade på Soheila, Bahareh och Jonas. Den 18 fick vi reda på våra lönehöjningar som var trivsamma överraskningar! Den 19 till 22 hade vi E. Det var mysigt att få hämta på skolan och skjutsa. Att vara med honom i vardagsmomenten! Hade 4 härliga dagar tillsammans. Den 27 styrde vi med ALLT inför festen. Jobbade från 13-21.30 med lokalen och andra saker…. Magnus vann lets dance!! Den 28 hade vi vår efterlängtade fest! Det var sjukt lyckat och allt klaffade förutom jag som började må dåligt och fick åka hem runt 1 tiden då jag redan hade kräkts 4 ggr… Någon slags magsjuka drabbade mig. Typiskt. Dagen efter mådde jag bra igen och röjde upp lokalen och öppnade alla fina presenter och pengagåvor.

Fixade det sista inför festen. Alla inköp etc! Fick röntgenbesked om min rygg denna månad. Har kotor som är nedtryckta i mellersta bröstryggen, därav den konstanta värken. Kändes piss att det är något konstant men skönt att få reda på anledningen till värken. Jag lyckades bita av en tand denna månad. En mindre rolig merkostnad mitt bland alla bröllopsfests utgifter…

April

Månaden inleddes med tjejkväll hos morsan i toppenväder! Den 2 postade jag alla tackkort från festen. Nu är allt bestyr över som vi har hållt på med i ca 1 år och 4 månader. Den 3 var det pink ladies hos Marie. Det var riktigt kul! Den 4 till 5 hade vi E hos oss och var på bio och lekte i parker och njöt av vädret! Den 5 var det dags för Matildas välkomstfest och både Sadjad och jag höll små tal! Allt gick bra och Matilda fick en riktigt fin fest! Den 7 hade Jecka och jag middag för Caroline och Erika och det var lika mysigt som alltid! Den 8 var Charlotte hemma hos oss på käk och en massa snack! Den 9 träffades jag och Mimmi och vi satt på ”vår” parkbänk i Vasa Parken och njöt av solen. Under påsken ordnade vi till vår balkong, var på landet och krattade, åt god mat och en massa gott godis, hade lyxdag och träffade Myrbergs! Den 14 fick jag högkostnadskort. Jag är officiellt gammal… eller officiellt mycket sjuk. Eller så har jag bara en massa värk i ryggen som måste åtgärdas. Jag röstar på det sistnämnda. Den 17 hade vi date och var bland annat på en massa olika utställningar. Den 18 kom familjen Muttalinen på middag hos oss. Den 19 var Sadjad och jag på Big Comedy och skrattade oss halvt fördärvade…! Succé! Den 24 till 27 var vi i England på kanske den bästa resan vi någonsin gjort tillsammans! Allt var så bra! Hotellet, folket, staden, vi två ;), matchen, kläderna etc etc. Vi hade så jävla kul. Det enda som var trist var att jag fick ett till kräkanfall. På old trafford. Men det är en annan historia. Det är inte alla som har kräkts till ljudet av 75 000 människors jubel och ramaskrik när United gjorde 2-2 och 2-3 målet. Jag trodde nästan att läktaren skulle rasa in på mig där jag stod böjd över en toalett. Efter ett par kräkningar mådde jag toppen och gick till min plats och fortsatte jubla. Den 30 firade vi Valborg hemma hos Wahlstedt!

En riktigt skön månad. Fullt med aktiviteter men inget planerande. WAW! Det var länge sen sedan. Resan var månadens absoluta höjdpunkt! Fortfarande ingen bebis och vi börjar undra om det kan bero på att min cykel är oregelbunden.

Maj

Den 1 hängde vi med Myrbergs hela dagen och kvällen och det var riktigt roligt! Myste såklart med godingen mest av allt. Den 2 bjöd Pierre och Julia på grillmiddag och lek med tamråttorna! Den 3 var det desperete och denna gång var det bara tre avsnitt. Den 5 hade jag Divaztjejerna hemma hos mig och vi käkade en massa pastasallad. Den 8 var vi hemma hos familjen Bergström och åt god mat och lekte med ungarna plus planerade resan! Den 9 till 10 åkte vi till Yxtaholmsslott för en helg med bara lyxigheter. Det var helt underbart och oerhört roligt. Länge sen vi skrattade så mycket som vi gjorde på kvällen tillsammans med mamma, pappa, syrran och Wallentin. Den 15 köpte jag min nya telefon, en Nokia 6600 slide! Jag är fortfarande förälskad! Den 16 till 17 hade vi E hos oss. Besök på Kolmården och United vann ligan! Den 18 åkte vi till familjen Wadö/Hellman på middag. Den 19 föddes lilla Alva!  Den 21 var vi hos familjen Gillberg/Davidsson på grillmiddag! Den 22 hade vi date som innefattade DuoJag på Harrys! NICE! Den 23 var det fest hos Conny och Karin vilket var skitkul! Jag och Sadjad passade på att gå ut efter festen! Träffade Sadjads kompis Axelsson för första gången. Den 30 till 31 hade vi ungarna hos oss och var i Kolmården, åt på pizzeria och bara myste!

Äntligen börjar värmen och sommaren komma. Underbart! Nej nu började det kännas riktigt jobbigt att ej veta om det var ngt fel på oss. Funderade på att ringa Lovisa och få hjälp!

Juni

Den 1 hade vi avslutningsfest med jobbet som var en lyckad tillställning och extremt rolig! Den 2 bjöd Caroline och Erika mig och Jecka på middag! Den 4 åkte vi och hälsade på lilla Alva! Hon var så söt så! Den 5 firade vi Emil och Wallentin innan de skulle iväg till USA. Den 9 klippte jag av mig håret. 25 cm åkte bort. Efter det var det dags för tjejkväll. Den 13 kom Julipox hem till oss på middag och sedan skulle vi hämta mamma och pappa och då hamnade vi mitt i ett bilrace. Den 14 blev det fyra färska desperete avsnitt hemma hos Milla. Den 18 hade vi kalas för mig! Den 19 till 26 var vi på Mallorca tillsammans med Bergströms! Vår fjärde resa som gifta ;). Det var en underbar vecka och det var riktigt skoj att få ta del av E i en helt ny miljö! Den 28 flyttade vi ut till landet!

Denna månad sökte vi hjälp hos Lovisa. Pratade om min oregelbundna cykel och fick en tid för att komma och tala med Håkan. Sadjad åka till Linköping och göra prov.

Juli

Den 1 var Linda, Melker och Wilma på besök hos oss på landet! Den 2 var mamma, jag och syrran på Manesa och åt tapas! Den 4 var det pokerkväll hemma hos Gillberg/Davidssons! Den 8 kom Stina på besök och vi satt och käkade och snackade länge! Den 9 hade Milla och jag middag för grabbarna! Den 10 jobbade jag sista dagen innan min 3 veckors semester. Kameran gick sönder och jag fick köpa en ny hos Pierre. Den 11 var det wii-kväll och middag hos Conny och Karin! Den 15 slappade vi i Folkparken med Myrbergs! Den 18 var det kalas hos Myrbergs. Den 21 till 23 var vi i Stockholm och myste hemma hos Soheila. Träffade Lotta, Bahareh och Jonas. På kvällen den 23 var det tjejkväll hos Jecka med Divaz. Den 25 spelade vi paintball och på kvällen var det fest hos Myrbergs! Det var skitkul! Den 27 hade vi date i Söderköping! Den 29 var vi barnvakt åt Matilda i ett par timmar! Den 30 var vi på Kolmårdens Djurpark och fick träffa Hillevi för första gången!! Roligt! Den 31 hjälpte Wallentin oss med vår nya möbel till vardagsrummet. Han satte även upp våra nya canvastavlor på egentaget motiv! Klockrent!

Visade ägglossning denna månad! Framsteg! Men ändå kom den där jävla mensen.

Augusti

Den 3 började vardagen igen. Det var också dagen då jag fick familjen Wahlstedts födelsedagspresent. En underbar dag med syrran i Söderköping. Vi bubblade, åt god lunch, shoppade och åt glass på Smultronstället. Den 8 var det dags för att ta emot E. Vi åkte till Busfabriken och landet! Den 10 fick vi en bröllopspresent till av chefen. Hon tog med oss på en utflykt med picknick och en massa gott. Sadjad skrev även på papper för en tillsvidaretjänst!! Den 12 kom Julia & Pierre ut till landet för en grillmiddag. Den 13 flyttade vi in till stan igen efter ca 2 månader på mitt underbara landet. Den 15 var det kalas för Carita och på kvällen 30-årsfest för Tomas och Gabbe i Albrektsalen. Den 18 tatuerade jag mig igen.. Min lilla älva! Den 20 var vi nere på stan och gjorde Augustifesten lite. Träffade ungarna o hängde med dem i Vasa Parken. Under denna månad försökte vi gå och se Inglourious Basterds inte mindre än 3 gånger. Alltid var det något fel… Den 26 hade jag me & i party hemma hos mig o Jecka var värd! Den 29 kom familjen Gillberg/Davidsson hit. Vi hade en supermysig kväll.

Ta en massa prover på Lovisa. Sadjads provsvar från Linköping kom och de var bra! Mycket ångest och ågren över alla prover. Jag fick åka och ta ännu fler prover. Några prover visade på dåliga resultat.

September

Den 1 fick vi äntligen se årets bästa film Inglourious Basterds. Den 3 red vi islandshästar! WIHII så kul det var. Jag fick det av Conny & Karin som present. Den 4 var det Milla och jag som hade middag för grabbarna igen och tyvärr blev det en ny förlust för oss… Den 5 var vi på Toms 25-årsfest! Den 12 kom lilla E till oss. Vi åkte till badhuset och Kolmårdens djurpark! Den 19 träffade jag Charlotte & Fredrik som var i stan! På kvällen var mamma, pappa, Sadjad o jag och åt 3-rätters på Asti och sedan var vi på bio tillsammans. Den 20 var det höstbestyr på landet. Den 21 o 22 var jag på heldagskurs om ”ute är inne” – utomhuspedagogik. Den 22 var jag, Karin, Milla och Josefine och åt på stan och såg på bio. Den 24 var vi barnvakt åt Matilda! Den 26 flyttade Myrbergs till radhus och vi hade premiärkväll med LUSTgänget. Succé!

Mer provtagning. Felet är nu lokaliserat till mina äggstockar. Håkan skrev ut pergotime tabletter till mig. Jag åt dem denna månad. Tog även prover på lasarettet och prover som skickades till Stockholm. Även de nya proverna visade att det var något fel med äggstockarna. Han sa att om proverna från Sthlm också var dåliga så är det IVF vi får ställa in oss på.

Oktober

Den 1 kom Jecka, Caroline och Erika på middag! Den 2 var det grillmiddag hemma hos Myrberg! Den 3 till 7 bodde Sadjad och jag hemma hos syrran i Smedby och tog hand om barnen medan de var i Paris! Det var skitkul o vi var på Busfabriken, på match, på cup, spelade bowling och hade enbart kul! Den 7 träffade jag Mimmi och vi gick och gick. Gick över 30000 steg den dagen!  Den 9 åkte Sadjad och jag till Stina i Malmö. Vi hade en superhelg och den 10 testade jag positivt på ett graviditetstest! Lyckan var helt sjuk… Den 11 åkte vi hem från Malmö och tackade Stina för denna gången. Den 13 till 15 var jag sjuk. Lustigt. Brukar sällan bli sjuk. Men jag var hemma och vilade. Pratade med barnmorskan under den tiden och fick en tid då vi ska dit, 1 dec. Den 16 var jag, Sadjad, Milla och Osse på Hugos och åt och spelade bowling! Den 18 var det premiär på våffelstugan. Den 19 fick jag min present av Caroline! En ansiktsbehandling på Nova, efter det fikade vi på bagarstugan! På kvällen var det Dextertime hos Karin och Conny. Den 20 kom bråviken till oss i badrummet. Äckligt! Den 22 tog vi vaccinet mot svinet. Då hälsade vi även vår nya tv välkommen!  Den 23 fick jag min födelsedagspresent av Milla. Mat på Asti och bio med hur mycket godis som helst! Den 24 var vi på badhuset med E. Den 25 var det desperete hemma hos mig. Den 28 var Mimmi här på middag, det var också dagen då Caroline och Andreas fick en liten Calle till sitt liv!! Den 29 kom en ny dator in i mitt liv; välkommen! Den 30 – 1 var vi i Olso och hälsade på Charlotte, Fredrik och Anton. Det var toppen. Vi var på aku aku, yaya´s och hemma hos dem!

Mensen gick över tiden… Förväntansfull! Tänk om tabletterna hjälpte trots allt! Tänka sig! Jag var fan i mig gravid! Helt sjukt.. Under denna månad brottades vi mot det overkliga. Var det verkligen sant?? Helt plötsligt byttes ledsna och uppgivna känslor ut mot oro och förväntansfulla känslor. Vi ska bli ”föräldrarglädje” blandade med oro inför ett missfall. Titta i IKEA-katalogen och drömma om allt vi kanske kommer få köpa om allt går vägen.

November

Den 2 gick Milla och jag på stan och på kvällen var det dexter hemma hos Conny och Karin. Vi avslutade kvällen med att tända ljus på kyrkogården. Den 3 var vi och hälsade på lilla Calle för första gången. Han var bedårande söt och låg så stilla och behagligt i min famn! Vi bokade resa till Paris (12/2-15/2 -10). Den 4 hade vi PB, Rasmus och Alva på middagsbesök. Den 6 var vi hos Davidsson/Gillberg på middag. Den 7 var det 60-årsfest för Farokh. Den 8 var det farsdag middag hemma hos mamma och pappa. Den 11 var det kommunfest i Loui de Geer och Peter och Matilda uppträdde tillsammans med symfoniorkestern. Den 15 var det dags för fotografering i Niclas studio. Bråviken kom tillbaks i badrummet. Den 16 till 18 sov jag hos Milla och Matilda för Osse var i Tyskland. Vi hade även desperete hos Milla under den tiden. Tydligen så kom Bråviken tillbaks till badrummet under den tiden jag bodde hos Milla. Den 20 var vi hemma hos familjen Bergström på middag! Den 21 kom bråviken tillbaks och nu var jag arg och ledsen! Bort med hela skiten som Pontiac skulle sagt. Den 26 var det dexter hemma hos oss! Åsa och Linnea var med i aktuellt om livet efter tsunamin. Den 27 var det pink ladies hos Karin. Den 28 till 29 handlade vi alla julklappar! Den 30 blev jag hemma från jobbet – sjuk igen. Hostat så jag kräkts och bara helt däckad.

Under denna månad slutade det lilla livet i magen att vara ett embryo och blev istället ett foster. Jag var sjukt trött i hela november…. Trött tröttare än tröttast. Inget roligt sällskap här hemma alls. Förlåt! Månaden var jobbig då vi hela tiden ville glädjas men var oroliga inför både missfallsrisk samt om det verkligen fanns något i magen som levde…. Väntan till den 1 dec kändes lång – då vi äntligen skulle få veta!

December

Den 1 var kanske årets för oss lyckligaste dag!! Vi fick bevis på att skrutten mår bra och hjärtat slog och att om nu allt fortsätter gå bra ska vi faktiskt bli föräldrar!! Den 3 fick jag världens äckligaste svimningsattack… Första helgen i dec hade vi E och gick på bio, McD och till Myrbergs plus Folkparken. Den 7 fick jag besök av Calle och Caroline vilket var mycket trevligt! Den 9 åkte vi till tomten med ungarna och det var fantastiskt mysigt. Den 11 var det lilljul hemma hos Myrbergs! Den 13 var det desperete och jag längtar tills nästa gång vi ses! Den 16 frös jag mitt årskort på world Class, får se när jag återvänder;) Den 17-19 bodde Sadjad och jag på Grand hotell och hade spahelg för att fira vårt första år som gifta. Den 21 var vi barnvakt åt lilla Matilda. Julafton tillbringades hemma hos Spalles och juldagen hos Azari. Sedan har de lediga juldagarna varit lugna med mycket film, läsning samt ikeabesök! Ikväll kommer vi enligt tradition ha en underbar middag hemma hos Myrbergs!

December var en fantastisk månad då vi kunde andas ut och riktigt glädjas över att vi ska ha barn!!

Årets bästa bok – Duncan Fairhurst - När ingen annan ser

Årets bästa film – Inglorious Basterds, Changeling

Årets bästa händelse – Att vi äntligen blev gravida!!!

Årets fest – Milla och Osses fest efter paintballen.

Årets glädjetjut – När det stod gravid på gravstickan.

Årets jobbigaste – Alla besvikelser om att vi ”ej kunde” få barn.

Årets låt – Milow - ayo technology

Årets lättnad – Sadjads fasta anställning.

Årets semester – Manchester resan i april.

Nu bara gissar jag men jag har en ganska stark känsla över att 2010 kommer bli vårt mest underbara år någonsin. Välkommen skrutten!