Publicerat: 2009-08-17 Klockan: 20:23:34

bokrecensioner

Sommarrecensioner... jag har ju läst lite böcker i sommar! Här är de jag har plöjt igenom sen juni!

Jeff Lindsay - Dexter - Dunkla drömmar

Eftersom jag fullkomligt älskar serien om Dexter så hade jag höga förväntningar på boken. Men faktum är att serien överklassar boken rejält. Dock är det en skön läsning om Dexter och hans mer eller mindre onormala beteende och intressen. Inga direkta wawupplevelser då jag visste hur det skulle gå men ändå tog boken en annan tvist här och där.

3,5/5

Caroline Engvall - 14 år till salu

Fruktansvärd bok om en fruktansvärd sanning. Mitt i Sverige. Allt börjar när huvudpersonen blir våldtagen och skapar ett förakt mot sig själv. Att sedan få läsa hur hon kämpar med sitt eget liv - ett liv som inte är värt någonting enligt henne. Boken har många turer fram och tillbaka och man både hoppas, äcklas, gråter och blir varm inombords.

4,5/5

Duncan Fairhurst - När ingen annan ser

En självbiografi av Duncan som från tidig ålder blivit sexuellt utnyttjad av sin far. Ett beteende han tror är normalt eftersom hans far säger så. Klockren skildring om sin fruktansvärda barndom samt hur han sedan vänder och en dag igen vågar möta sin pappa i rätten. Känslorna är många i denna boken och boken sätter sig i minnet länge.

5/5

Ray Kluun - Änklingen

Efterföljaren av "en sorts kärlek" men här handlar det om livet efter sin frus bortgång. Hur han först kastar bort sitt liv på fester och droger innan han en dag vaknar upp och inser att det en dag kan vara för sent. Han tar med sig sin dotter på en lång resa och där får man läsa hans kamp för att komma tillbaka till ett vanligt normalt liv. Gripande och självutlämnande läsning.

4/5

Mitra H Lager - Gud vill att du ska dö

Mitra var aktiv i motståndsrörelsen mot ayatolla Khomeini och hamnade i Hizbollahs fängelse där tortyr var en del av vardagen. Mitra åker in och ut på förhör och kan aldrig vara lugn då hon ständigt kan behöva stå till svars för hennes åsikter hon hade som 17-åring innan det ens var olagligt att tycka  på ett visst sätt. Boken är en sann historia om hur det är att leva i en fundamentalistisk diktatur där hederskulturen styr.

5/5

Marina Nemat - Fånge i Teheran

Ännu en självbiografi där kristna Marina sätts i fängelse och blir dödsdömd när hon protesterade mot att de vanliga skolämnena byttes ut mot studier av Koranen. Marina skriver parallellt om sin uppväxt och sin situation som fängslad i Evin-fängelset (där även Mitra satt en tid). Marinas fångvaktare förälskar sig i henne och det är räddningen i hennes liv. Intressant läsning om samma tid som "Gud vill att du ska dö" men ett helt annat liv och perspektiv.

4,5/5

Mustafa Can - Tätt intill dagarna - berättelsen om min mor

Som bokens titel säger så är det här en hyllning för hans mor. Från början till slut söker Mustafa reda på sanningen om hans mor. Vem var hon egentligen förutom just mor till honom och hans 7 levande syskon och 7 döda syskon. Boken är fint skriven med fina omskrivningar och litterära utsvängningar och beskrivningar. Den träffar nog rätt i många hjärtan  - dock inte mitt.

2,5/5

Rhonda Byrne - The Secret

Den här boken avhandlar tankesättet och förhållningssättet "hemligheten". Hemligheten till framgång. Framgång definieras då så som du själv vill ha den. Med andra ord så som du tänker och tycker om ditt liv och KÄNNER så ska du också få ditt liv. Jag tyckte att boken var väldigt tjatig och den upprepade sig gång på gång. Dock så är grundtanken bra. Jag fastnade helt för en mening. Det jag nu skriver är exakta ord från boken och också exakta ord såsom jag skrivit så många gånger i bloggen. Efter att Michele gått bort började mitt nya tänk om att ta vara på livet. Att det är du själv som styr hur du vill att din framtid ska se ut. Såhär står det i boken på sida 175 "... Du kan antingen fortsätta att lägga din kraft och uppmärksamhet på det, eller också kan du inrikta dig på det du vill ha i ditt liv...." "... den verkliga frågan är, vad ska du göra nu?" Det syftar alltså på att du själv styr ditt liv och även om du har haft tuffa saker bakom dig så är det du och enbart du som kan påverka framtiden. Ett positivt förhållningssätt med mycket skratt och känslor om att det du vill ha - har du redan!

Budskapet får 5/5 men boken får 2/5.

Elizabeth George - Innan döden kom

Det är den boken jag just nu läser och har bara kommit till mitten. Men det verkar inte vara en solskens historia här inte. Handlingen utspelar sig i den engelska slummen och i centrum finns en faster som helt plötsligt får vårdnaden om 3 barn med skilda problem.... Jag ser än så länge inte någon ljusning i boken och jag har svårt att tro att det ska bli en lycklig bok. Dock mycket fängslande och bra.

Mittenbetyg 3/5