Publicerat: 2008-07-28 Klockan: 22:41:26

jag har badat

det finns en risk att mina närmsta inte tror mig. men det är sant. jag har badat. helt otroligt. som mina trogna vänner vet så tycker jag att det är jobbigt att bada. allt det där som hör till. torka, flugor, hud som känns för liten, sand etc etc. jag är bekväm. men idag har jag badat. det var härligt och svalkande. jag älskar att vara i när jag väl är i. men som sagt huden kändes för liten och det var obehagligt efter badturen. vi har haft en heldag med familjen davidsson/gillberg.





nu ska jag återkomma till min bok igen. tusen strålande solar. här kommer en sammanfattning på sharialagen. denna lag är fortfarande verksam i muslimska länder.

Här följer de lagar som vi ämnar tillämpa och som du ska lyda:
Alla medborgare måste be fem gånger om dagen. Den som under bönetid blir ertappad med att göra något annat kommer att pryglas.
Alla män måste låta skägget växa. Korrekt längd är minst en knytnäve nedanför hakan. Den som inte fogar sig i detta kommer att pryglas.
Alla pojkar måste bära turban. Från första till sjätte klass ska alla pojkar ha svart turban, i högre klasser ska de ha vit. Alla pojkar måste ha islamska kläder. Skjortor måste knäppas upp i halsen.
Det är förbjudet att sjunga.
Det är förbjudet att dansa.
Det är förbjudet att spela kort eller schak. Det är förbjudet att ägna sig åt hasardspel och att flyga drake.
Det är förbjudet att skriva böcker, titta på film och måla bilder.
Innehav av undelat bestraffas med prygel. Fåglarna kommer att dödas.
Den som stjäl kommer att få handen avhuggen vid handleden. Om man stjäl ytterligare en gång kapas foten av.
Icke-muslimer får inte utöva sin religion på platser där muslimer kan se dem. Den som ertappas med detta kommer att bestraffas med prygel och fängelse. Om en icke-muslim ertappas med att försöka omvända en muslim till sin religion blir straffet döden.
Lystring alla kvinnor:
Kvinnor bör hålla sig hemma dygnet runt. Det passar sig inte för kvinnor att ströva runt på gatorna utan mål. Om en kvinna trots allt går ut måste hon åtföljas av en manlig släkting. Den kvinna som ertappas ensam utanför hemmet kommer att pryglas och skickas hem.
Kvinnor får under inga omständigheter visa sina ansikten. Utomhus måste alla kvinnor bära burqa. Straffet för att inte göra det är kraftig prygel.
Det är förbjudet att använda smink.
Det är förbjudet att bära smycken.
Det är förbjudet att bära utmanande kläder.
Kvinnor får bara yttra sig om de blir tilltalade.
Kvinnor får inte ta ögonkontakt med män.
Kvinnor får inte skratta så att andra hör det. Straffet för att skratta på offentlig plats är prygel.
Det är föbjudet att måla naglarna. Straffet för att göra det är att få ett finger avkapat.
Flickor får inte gå i skolan. Alla flickskolor ska omedelbart stängas.
Det är förbjudet för kvinnor att arbeta.
Kvinnor som befinns skyldiga till otrohet kommer att stenas.
Lyssna. Lyssna noga. Lyd.

detta är ett direkt citat ur boken sida 271-272. dessa regler kom i samband med att talibanerna kom till makten. vad som även skedde inom kort när talibanerna kom igång med sitt arbete var universiteten bommades igen, tavlor revs när från väggar, alla böcker med undantag från koranen brändes på bål. de stängde även sjukhus för kvinnor och sa att sjukhusen inte behandlade kvinnor längre. detta är ett axplock.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia

för att läsa mer om sharialagen klicka på ovanstående länk.

jag har läst flertalet böcker om bland annat pakistan, saudiearabien, iran och afganistan. de flesta böcker, som oftast är självbiografier, vittnar om orättvis behandling av männiksan - främst kvinnan. det är en sak. men att sedan höra "svärmor" berätta om att ja, det stämmer faktiskt. det är så det går till. det får mig att må illa. ännu mer än vad jag redan gör.

det får mig att fundera. varför blev det såhär från första början? från ALLRA första början? är det bibeln, koranen etc som gjort samhället till ett samhälle som ser kvinnan som mindre värld. det var faktiskt först 1921 som kvinnan fick rösträtt i sverige. sedan dess har det dock hänt saker i just sverige. men i många länder är det fortfarande sådan syn på kvinnan. som ett väsen som inte är värd lika mycket som mannen. varför blev det så? var det för att män skrev böckerna? men varför gjorde inte kvinnan det? varför motsatte sig inte kvinnor att bli behandlade på detta sätt från allra första början? varför lät kvinnorna sig hunsas i detta? uppfostran? ja men ändå... jag är inne på allra första början. varför blev det såhär? är det för att männen har de fysiska förutsättningarna och faktiskt ordagrant kunde sätta sig på kvinnan? men varför ändå? varför behövdes det? skrämde kvinnorna männen? vad var det som behövde tyglas? jag förstår inte...

jag orkar inte fundera mer just nu... är det någon som kan hjälpa mig fundera? eller ännu bättre som kanske vet! hör av er i så fall.....

puss o hej

Kommentarer
Postat av: Jools

Vill först tacka i efterhand för i lördags! D va supermysigt! Hade riktigt kul! Mådde sådär i söndags när ja o p var i skärgåden... Fy farao säger ja bara om citatet... Kan inte säga mer... Finns inte ord, bara underliga känslor... Hoppas vi ses snart!! Kramar Jools

2008-07-29 @ 17:21:55
URL: http://pierretauberman.blogg.se/
Postat av: Sadjad

Jag tror att det ligger LITE i det du sa om att män OFTAST är fysiskt starkare. På det sättet kanske dom ansågs ha en en högre ställning än kvinnorna (konstigt nog) och många drog nytta av det. Förr i tiden var kanske inte människan så intelligent att dom just kunde andvända sin intelligens istället för fysiska styrka. Det roliga eller sorliga beronde på hur man vill se det är att dagens samhälle kan jag som kille eller någon tjej bli tillfrågad att "du kan fixa det här du är en kille/tjej" och gör man ej det så kan man få hånfulla kommentarer. Puss

2008-07-31 @ 16:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0