Publicerat: 2011-01-30 Klockan: 18:00:00

anknytning - om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn

anknytning - om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn av kay karlsson. boken är utgiven år 2008.

den här boken skulle jag inte läsa om jag inte gick på universitetet eller jobbade exempelvis på bvc, bb, förlossningen, öppna förskolan eller om jag känner författarinnan.

för mig är det just det sista exemplet som stämmer. kay är min farbrors fru som arbetar som barnpyskolog och författare.

boken handlar om samspel. samspelet är det yttre tecknet på hur anknytningen mellan föräldrar och deras barn fungerar. men hur ser ett gott samspel ut? hur ser man om det brister? hur påverkas barnets utveckling av samspelets kvalitet? 

kay målar upp goda samspelssituationer och förklarar vad det är i dessa som hjälper barnen att utvecklas. hon beskriver också familjer där samspelet mellan barn och föräldrar inte fungerar, och visar på hur detta påverkar barnens utveckling. alla samspelssituationer bygger på exempel från verkligheten.

hade jag just nu pluggat hade boken fått en femma men då jag numera är van att läsa böcker utan källhänvisningar hela tiden så når den bara upp till enn fyra;)

betyg 4 av 5.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Anknytningen är så otroligt viktig! :) Kanske en bok man skulle ta sig tid och läsa :)

2011-01-30 @ 21:32:48
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0