Publicerat: 2015-10-20 Klockan: 16:39:00

marshmallowtestet

alla som har hört psykolgen lars andersson föreläsa eller har läst sin beskärda del av psykologi genom åren vet vad jag pratar om när jag säger marshmallowtestet.
 
i korta drag är det ett test för att pröva barns självbehärskning och om de kan kontrollera sina impulser. med andra ord om de kan vänta...!
 
sagt o gjort så körde jag testet med kidsen för ett par veckor sedan. men vi tog en lysmelkgodis istället för marshmallow. de fick sitta i varsitt rum och fick direktiv att de skulle få en godis framför sig och om de kunde vänta med att äta den tills jag sa till skulle de få en till. de fick inte veta hur länge de skulle vänta.
 
 
lovis stategi var att titta på den, plocka lite med den och låtsas att den var en blayblade. tillslut blundade hon.
 
 
noah tog aldrig på den utan tittade på den men tog sedan mer och mer avstånd till den genom att gå längre ifrån den.
 
 
bägge ungarna klarade det med bravur :) vad nu det ska innebära för framtiden får vi väl se. men enligt lars och de som tror på testet går det bättre för de kidsen som klarar av att vänta. de klarar sig tydligen bättre i de flesta områden i livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0