Publicerat: 2012-09-24 Klockan: 18:50:00

putryggen

det hade ett finare namn. kyfos. det har även ett fulare namn. puckelrygg.
 
Medfödd kyfos (Q76.4) kan resultera i Spädbarn vars ryggrad har inte utvecklats på rätt sätt i livmodern. Kotor kan vara missbildade eller smält ihop och kan orsaka ytterligare progressiv kyfos som barnet utvecklas. Kirurgisk behandling kan bli nödvändig i ett mycket tidigt skede och kan bidra till att upprätthålla en normal kurva i samarbete med konsekvent uppföljning för att övervaka förändringar. Däremot kan beslutet att genomföra förfarandet vara mycket svårt på grund av de potentiella riskerna för barnet. En medfödd kyfos kan också plötsligt upp i tonåren, vanligare hos barn med cerebral pares och andra neurologiska sjukdomar.
 
jag läser i noahs journal och ser att redan vid första kontakten med noahs kirurg på us sågs detta. då hade han en kyfos på 25 grader. detta var i oktober 2010. vilket gradantal denna kyfos är på nu vet jag inte.
 
gaah. så fort något är bra så tillkommer något annat. detta är något jag vet att kirurgen pratat om men som jag knappt tagit till mig då det inte varit aktuellt eller det har helt enkelt funnits saker som varit viktigare. men nu när vi börjat beta av på listan så dyker de här sakerna upp.
 
så idag har jag diktat ihop ett mail till nohs sjukgymnast på hab. ställt frågorna som kirurgen ville ha reda på och även informerat om denna kyfos som vi inte ens nämnt till dem. då var det bara steloperationen och skoliosen som var aktuell. men nu skulle vi hålla koll på denna kyfos. kyfos kyfos kyfos. så nu har även ni tagit till er detta ord som jag benämnt flera gånger idag.
 
jag har sagt åt noah att sträcka på sig. men ärligt... hur lätt är det för en 2-åring?
 
jaja. nu inväntas svar. just nu googlar jag. kyfos kyfos kyfos... samt andra ord jag finner i journalen som jag ej tagit till mig innan. varför googlar jag? det får mig knappast på bra humör....
 
men det här får mig på bra humör;
 
 

Kommentarer
Postat av: Milla

Att det aldrig ska ta slut, att det alltid ska komma nya saker som ni ska ta reda på och sätta er in i. Hoppas att ni får bra svar nu.
Puss

Svar: ja lite så känns det.. så fort det mest akuta är avklarat så dyker det upp ngt nytt... tack vännen! puss
Josephine

2012-09-26 @ 13:01:33
URL: http://cmillis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0