Publicerat: 2012-07-30 Klockan: 21:28:44

trots, trots och så tar vi lite mer trots på den....

vi har världens mest underbara 2-åring. sen så har vi ett monster som kommer på besök titt som tätt. jisses. det började för ca 2-3 månader sedan. än verkar det inte ha någon tanke på att ge med sig. man kan bli svettig för mindre om man säger så....
 
här hemma vill noah ofta ingenting, han slåss, bits, spottas, kastar saker, blir alldeles skogstokig och beter sig allmänt dumt. sen så finns det stunder då han är så underbar. den bästa av den bästa. lilla vän. det måste vara många känslor i omlopp och så jobbigt att ej reda ut det. som tur är så är noah snäll mot lovi. det är det viktigaste.
 
idag var det så pass att jag för första gången var tvungen att googla orden; 2-årstrots. jag säger som så att mitt hjärta blev lugnt efter det.
 
jag kommer ta ut delar av texten här under och avslutar med att länka till hela texten.
 
"Trots kan vara väldigt jobbigt, både för barnet som trotsar och för omgivningen. Men trotset behövs och det är positivt eftersom det leder till mognad och utveckling. När barnet plötsligt tvärvägrar och bär sig illa åt är det lätt att vi som föräldrar tycker att vi har misslyckats."
 
- o ja. som vi både har känt - vad är det vi gör fel? varför reagerar han så här?
 
"Men det är alltså inte vi föräldrar som gjort något fel när barnet plötsligt tvärvägrar till allt och bär sig illa åt. Och det är inget fel på barnet utan det är precis som det ska vara."
 
- tack. inget fel på varken oss eller noah.
 
"En del barn är alldeles ovanligt trotsiga, envisa, krävande och utmanande. De barnen är inte sällan tidigt utvecklade och är starka, fantasifulla och begåvade. De utmanar ständigt sina föräldrar."
 
- ja men här har vi svaret;)
 
"Föräldrar till extra krävande barn kan få tankar om att barnet kan vara ett så kallat bokstavsbarn. Men barn som är jobbiga hemma och snälla borta har inte någon störning."
 
- ja tanken har faktiskt slagit oss ibland...
 
"Det är svårt att vara lugn och konsekvent när det stormar som värst. Det är naturligt att man som förälder växlar mellan att hota, skrika, straffa, övertala, gråta och muta. Det mår barnet inte dåligt av."
 
- tack!
 
här är hela texten!
 

Kommentarer
Postat av: Jenny T W

Oh vad jag känner igen det mesta! Det är inte bara ni som pustar ut nu! :)

Svar: visst var det skönt att få pusta ut lite:)
Josephine

2012-07-30 @ 21:47:13
Postat av: Åsa

Linus har hållt på i 1 år till o från, eskalerade lite när Agnes varit hos oss i ca 3 månader.. då han säkert kom på att hon faktiskt skulle stanna hos oss. Som tur är han till 99 % snäll mot Agnes, men det testas även där ibland med små tjuvnyp osv.
Jag undrar när det ska gå över...

Skickar styrka!
Kram

Svar: jag undrar med när det ska gå över.... ja noah är med till 99% snäll mot lovi. han testar lite och kollar på oss vad som är godkänt....kram
Josephine

2012-07-30 @ 21:48:55
URL: http://pasenab.blogg.se
Postat av: Helena

Jossan, tack för ditt blogginlägg. Jag känner igen mig allt för väl. Stellas trots har börjat redan och hon har inte fyllt 2 än, så det här är väl bara ett smakprov av vad som komma skall;) Men det var verkligen skönt att läsa texterna om det. Jag försöker intala mig själv att det är bra med barn med egen vilja, i det här fallet mycket egen vilja... och att det inte är mig det beror på när hon är hur snäll som helst när hon är borta och full av trots när vi är hemma. Men det är som du sa, bra att påminna sig själv om att det är dem som har det jobbigt, med alla känslor i bergodalbana, att det är en del av deras utveckling.

Svar: ja det gäller att påminna sig själv att det är värst för dem. för stundvis känns det verkligen inte som så.... kramar
Josephine

2012-07-31 @ 08:47:58
Postat av: Hanna

Jösses! Ja, och så en tvååring med tonvis av energi!
Och värst tycker jag det är när trotset kommer när man är ute. Maxipersonalen känner igen oss, troligtvis efter att jag låter Elias ligga kvar på golvet och skrika och gråta ett bra tag innan jag frågar om han är snäll igen!! ; )

Svar: haha.. skrattar gott åt ica berättelsen. ja du jag tror med vi är kända i vår butik. noah springer och skriker genom hela butiken. går till godislådorna och sliter upp locken. trots att han aldrig ätit godis....
Josephine

2012-07-31 @ 18:26:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0