Publicerat: 2011-09-23 Klockan: 21:12:40

smärta

det är svårt att se sitt barn med smärta. sådan smärta som jag vet med mig är nästintill övermänsklig.

sådan smärta som kirurgen beskriver som "ja när en vuxen gör en sådan här operation så KÄNNS det, det är ju tyvärr inget undantag på noah".

sådan smärta som kräver en sjuksköterska, som är utbildad i smärthantering och arbetar i ett smärtteam. 

det är svårt att se sitt barn i den smärtan. 

idag höjdes dosen ännu en gång. morfin är bra, men det skapar redan nu biverkningar. noah kliar sig som besatt på näsan, munnen och huvudet. som att han är påtänd. han ticsar nästan med näsan. påtänd.. ja det är ju det han är.

trots höjd dos morfin och andra mediciner så lyser skräcken i hans ögon när vi ändrar ställning på honom, eller bara när vi ska ta på honom. den ställning som fungerar bäst är mage mot mage. men då börjar vi tala om mage....

noahs analatresi hade jag gärna sluppit just nu. morfinet gör honom förstoppad som det är. att ge klyx när han är i smärtor är ingen hit - men nödvändigt. 7 blöjor efter det. att byta bajsblöja på någon som inte vill att vi ska röra på honom är inte heller det någon hit. att sedan vara så snabb så att inget bajs kommer upp i såret i ländryggen är svårt. just nu önskar jag att hans missbildning hade suttit högre upp i ryggen. då hade risken för infektion minskat avsevärt. nu blir det en risk vid varje blöja... och noahs "analatresiblöjor" är inget att leka med..... det blir tuffa 3-4 veckor tills såret har läkt.

hur sadde ska fixa det själv är fortfarande ett mysterium. men jag får väl knappast en sjukskrivning för att byta blöja tillsammans med min man;)

vi fick se röntgenplåtarna idag. skoliosen var ca 45-50 grader. vi såg tydligt hur hans krök såg ut samt hur noah hade justerat hela bäckenet för att kompensera. 

just nu vill jag vara 3 veckor framåt. då har de flesta risker minimerats. då kan vi andas ut på ett annat sätt. 

till det positiva hör att noah har orkat leka ca 20*2 minuter idag. han har även börjat bli mer rörlig. den höjda morfindosen gjorde gott.

nu ligger han och sover på rum 431 tillsammans med sin pappa. jag sitter i ett datarum på ronald mc donald hus.

vi har haft finbesök av noel, ted, carolina på fm och av mamma, syrran och gustav på em. även kristina kom förbi och sa hej. skönt med ett avbrott. 

det blir inga bilder idag då kameran är kvar på us. 

Kommentarer
Postat av: Maria

Lilla fina Noah, önskar så att du ska få slippa denna dumma smärta snart. Ännu en gång, jag tänker på er !!!!! MASSOR !!!

2011-09-23 @ 22:15:20
Postat av: Pappa

Puss

på Er alla 3.

Vi kommer i morgon efter jobbet.



Pappa o morfar

2011-09-23 @ 22:31:44
Postat av: Anna

Håller andan och läser dina fina inlägg, hoppar sedan över folks kommentarer för när jag gör det öppnas dammen och tårarna som fyllts på medan jag läst ditt faller fritt.

Jag lider så enormt med er, med Noah! Tänk att han om en tid inte behöver morfinet, att han läkt och åter leker och far runt... Kan vi inte få vakna upp och vara där i morgon?!

Ni finns konstant i mina tankar och jag hoppas sååå att det snart vänder så de får börja skruva morfinmängden åt andra hållet!!

Kram

2011-09-23 @ 22:51:20
URL: http://Annaochfamiljen.blogspot.com
Postat av: Sandra

Tusen kramar till er!!!!

Stackars fina Noah, att han ska behöva ha så ont=(

Hoppas det vänder snart..



Många kramar!

2011-09-23 @ 23:46:00
Postat av: Milla

Jag önskar så att veckorna fåe få lite fortare för er så att ni kan andas igen. Hoppas att ni börjar se framsteg och se er lilla Noah mer och mer så att ni kan kunna slappna av och få tiden att gå fortare.

Puss

2011-09-24 @ 00:49:52
URL: http://cmillis.blogspot.com
Postat av: Kicki

Hej Jossan! Stinas kompis Kicki här som följt er både genom bloggen och genom Stina. Vill bara skicka styrkekramar härifrån Malmö, blir så berörd av dina inlägg och tänker så mycket på lilla Noah och er!Hoppas allt går åt rätt håll och att smärtan minskar snart!



Många kramar Kicki

2011-09-24 @ 11:22:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0