Publicerat: 2011-01-13 Klockan: 12:09:00

pojken i randig pyjamas

pojken i randig pyjamas, 2008. regi mark herman.

 

den här filmen var det en av mina bloggläsare som ville att jag skulle se. hon ville läsa om min upplevelse kring filmen. here it goes. 

stillsam film om delar av andra världskriget. filmen handlar om bruno som är 8 år och tvingas flytta ut till landsbygden då hans far blivit befodrad inom armén. där på "bondgården" finner han en vän som också är 8 år. bara det att det inte är en bondgård, utan ett koncentrationsläger.

den här filmen är så vacker. vi får se krigslivet ur ett barnperspektiv. får uppleva tankar, vyer och funderingar från en 8-åring.

filmen är riktigt bra. det gör bokstavligen ont i mitt hjärta under flera scener. slutscenen är stark och den får mig att fundera. på vilket sätt kan jag tyvärr ej avslöja för de som ej sett filmen.

enda minuset är att de inte talar tyska i filmen.

betyg 4,5 av 5.

 


Kommentarer
Postat av: annah

den är så bra, hemsk....

2011-01-13 @ 13:12:27
URL: http://glitterflickan.blogg.se/
Postat av: Marie

Vad "kul" att du tog fasta på mitt tips. Fast egentligen tycker jag att du ska läsa/lyssna på boken istället. Den skiljer sig mycket från filmen och är ännu mer gripande. Konstigt att jag tipsade om filmen före boken.



2011-01-13 @ 13:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0