Publicerat: 2010-03-04 Klockan: 12:02:44

livet kan inte vänta

livet kan inte vänta är skriven av sara natt och dag. boken är utgiven 2009.

boken skildrar hanne, sabinba och ulrica. 3 unga kvinnor som alla fått samma besked. att de är döende i cancer. dock känns detta inte som en bok om väntan till döden utan en bok om att leva livet till fullo. boken är fylld av vackra bilder som gör att jag kommer ännu närmre dessa 3 kvinnor.

det är en fantastisk och intim skildring där jag kommer de 3 kvinnorna mycket nära. de 3 kvinnorna har även skrivit bloggar. jag följde sabinas blogg och på så sätt fann jag denna bok.

hannes -  http://livetenligthanne.blogspot.com/

sabinas - http://mittlivsabina74.blogspot.com/

ulricas - http://ulricasboxofchocolate.blogspot.com/

det var även i denna ordning som de somnade in. hanne under tiden som boken skrevs, sabina efteråt och ulrica så sen som i februari detta år.

boken ger kraft och hoppfullhet - ej sorg. deras livsöden däremot - det ger sorg.

jag vill bara citera några rader i boken;
"den förste som skrev något om mening och inställning till prövningar, utan att använda ordet "coping" var den judiska psykiatern viktor frankl, som satt i koncentrationsläger under andra världskriget. han skrev mycket om lidandets natur och slog fast att man kan uthärda ett lidande om man ser någon mening med det hela, hur liten den än är, men man kan inte utstå ett meningslöst lidande. viktor frankl betonade att inställningen till prövningar och lidande är avgörande:"det är inte hur man har det, utan hur man tar det." vad han menade var att samma yttre lidande kan bemästras på olika sätt, beroende om man väljer att tänka positivt eller negativt, om man ser framåt eller ger upp." (s.72)

betyg 5 av 5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0