Publicerat: 2010-01-02 Klockan: 15:38:07

filmmaraton

nyårsdagen brukar bestå av några filmer. så även denna gång. inte mindre än 4 filmer, sammanlagt ca 8 timmar film blev det. här kommer de i den turordningen som vi såg dem.

saw V, 2008. regi david hackl.

nej... nej säger jag bara. filmens tagline är;you won't believe how it ends. fast jo.. det förstod jag efter ca 10 min av filmen... nej nu överdrev jag men efter 20 min iallafall.

från att vara bland den coolaste film jag sett (saw) så har det gått käpprätt åt helvetet och nu vet jag inte om det kan bli värre. det är mest splatter och knappt ingen psykologi kvar.

betyg 1,5 av 5. 



titanic, 1997. regi james cameron.

alla vet nog vad filmen handlar om. om någon skulle ha missat det så handlar filmen om just det "osänkbara" skeppet titanic som just sjönk på sin jungfrufärd.

liksom när jag först såg denna film på bio vid 18 års ålder så är den fortfarande lika bra. jag är löjligt förtjust i leos rolltolkning av jack dawson och jag sitter med ett larvigt leende på läpparna igenom hela filmen. nej nu ljuger jag..., jag gråter också, massor!

om jag säger såhär, det är inte för ingenting som filmen vann 11 oscars.

betyg 5 av 5.



johan falk - vapenbröder, 2009. regi anders nilsson.

ja de här johan falk filmerna är riktigt bra. just johan falk hade jag klarat mig utan. jag sympatiserar varken med hans karaktär eller hans skådespelarförmåga. däremot har jag upptäckt en riktig talang i joel kinnaman som spelar frank wagner. jag vet inte om det just är i hans prestation som frank wagner eller om det är i alla filmer han gör. han har till och med gjort mig sugen på att se snabba cash - bara för att han är med!

annars är filmen lik de andra filmerna. gsi behöver hjälp utifrån för att klara av sitt uppdrag och det händer en massa saker mest hela tiden;)

betyg 4 av 5.



johan falk - national target, 2009. regi richard holm/anders nilsson.

precis som filmen innan så är det ett rasande tempo. det handlar om estnisk maffia, knark och intriger. det är underhållande, riktigt underhållande och riktigt bra. precis som jag skrev innan så är frank wagner den coolaste killen och johan falk är inte lika underhållande att titta på.

det känns också ovanligt "osvenskt" att skildra en film på det sättet som anders nilsson gör. karaktärerna (de flesta) är riktigt coola och inte lika lågmälda som de ofta kan vara. det känns som om han driver ämnet till sin spets. kanske är det därför jag fastnat för de här filmerna.

betyg 4 av 5.


Kommentarer
Postat av: Ullis

Jag håller helt och fullt med i det du skriver om Joel Kinnaman han gör ju filmerna! =)

2010-01-02 @ 17:20:20
Postat av: Beauty By Beata

Så himla bra, tack för det då ska jag beställa den nästa gång =)

2010-01-03 @ 12:20:26
URL: http://beatas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0