Publicerat: 2009-08-13 Klockan: 19:21:02

välkommen till holland

jag blir ofta tillfrågad hur det är att leva med ett handikappat barn - att jag borde hjälpa dem som inte delar denna unika erfarenhet så att de kan förstå och föreställa sig hur det känns. så här är det...
att vänta barn är som att planera en sagolik semesterresa till italien. du köper guideböcker och gör upp underbara planer. colusseum, michelangelo, gondolerna i venedig. kanske lär du dig några användbara fraser på italienska. allt är mycket spännande.

efter månader av spänd förväntan är det äntligen dags. du packar dina väskor och så far du iväg. flera timmar senare landar planet. flygvärdinnan kommer in och säger: "välkommen till holland".
"holland!?!", ropar du. "vad menar ni med holland? jag har beställt en resa till italien! det är dit jag ska. i hela mitt liv har jag drömt att komma till italien.

men flygresan har ändrats. de har landat i holland och där måste du vara kvar. det viktiga är att de inte fört dig till en hemsk, ful och smutsig plats full med pest, svält och sjukdomar. den är bara annorlunda.

så du måste gå och köpa nya guideböcker. du måste lära dig ett nytt språk. du kommer möta helt nya människor som du aldrig skulle ha mött annars. det är bara en annorlunda plats. tempot är långsammare än i italien; det är inte så tjusigt. men när du varit där ett tag och återhämtat dig så ser du dig omkring.... och du börjar lägga märke till att holland har väderkvarnar...och att holland har tulpaner...och i holland finns till och med målningar av rembrandt.

men alla du känner är upptagna med att resa till och från italien...och de talar vitt och brett om hur underbart det är där. och under resten av ditt liv kommer du att säga "ja, det var dit jag skulle ha rest. det var det jag hade planerat." och den smärtan kommer aldrig, sldrig, någonsin att försvinna... därför att förlusten av den drömmen är en mycket betydelsefull förlust.

men... om du ägnar ditt liv åt att sörja över att du inte kom till italien, så blir du aldrig fri att uppskatta och njuta av allt det sällsamma, det underbara....med holland.

text av emily pearl kingsley

jag tycker att den här texten får fram så många känslor. så mycket förståelse över hur det skulle kunna vara. nu kommer ännu en text som är mer handlingskraftig på ett annat sätt och om just autism.

det bästa sättet att förstå autism är att dröja sig kvar i den upplevelse som uppstår i mötet med ett enskilt barn med autism och göra klart för sig att det funktionshindret aldrig kan placeras hos den ena parten. eftersom det är ett handikapp som uppstår i relationen mellan människor. vi tar för givet att alla har en social och kommunikativ kompetens därför har vi svårt att förstå autism.

tankvärda ord om ett mytomsfullt funktionshinder som jag är extra intresserad om av olika anledningar. både privat, professionellt och "på uppdrag".

hoppas ni orkade läsa hela den långa texten utan bilder för omväxlingens skull!

Kommentarer
Postat av: Malin

Håller just på att läsa boken "Min vän Henry" :-) Har du läst den, jag tycker att den är underbar:-) Kram

2009-08-13 @ 21:35:45
Postat av: Josefine

jag har läst boken om min bror henry men inte min vän henry. kan det vara om samma henry?

2009-08-14 @ 08:12:33
URL: http://josephines.blogg.se/
Postat av: Anonym

Boken handlar om en pojke som heter Dale som har autism & hans hund Henry:-) så det är nog inte samma Henry ;-)

2009-08-14 @ 10:51:40
Postat av: Clara

Vad bra det var. Hade kunnat läsa lika mycket till!

Sånt här är intressant.

2009-08-14 @ 11:11:07
URL: http://clarahartmann.blogg.se/
Postat av: emma

väldigt intressant text måste jag säga!

2009-08-14 @ 12:21:12
Postat av: Josefine

oh men den har jag hört talas om!! hur hunden "räddade" hans liv mer eller mindre. måste införskaffa den!

2009-08-14 @ 12:39:55
URL: http://josephines.blogg.se/
Postat av: ellinor

fin blogg du har :P

2009-08-14 @ 13:02:17
URL: http://ellinorericsson.blogg.se/
Postat av: Malin

Om du vill kan du få låna den :-) Har snart läst ut den ..kram

2009-08-14 @ 20:03:25
Postat av: Josefine

ja tack gärna! då till den utsökta frågan. vilken malin är det jag skriver med;)

2009-08-14 @ 20:48:30
URL: http://josephines.blogg.se/
Postat av: Malin

hehe :-) ja du det kanske inte är så lätt att veta;-) Från Kättsätter:-D

2009-08-16 @ 14:57:46
URL: http://orhag.blogspot.com
Postat av: Josefine

bra malin! nu skrev du ut din bloggadress o då fick jag ju reda på vilken malin det var/är! ta gärna med dig boken nästa gång du besöker oss!!

2009-08-16 @ 17:21:32
URL: http://josephines.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0